Montana

pic3714270_md

 

+ het uitzicht van de speeldoos, de speelborden, het speelveld, de materialen, … top
+ een spelletje met een speelduur van een dik halfuurtje, we schuiven aan
+ dit spel dendert als een trein, eens iedereen de mogelijke acties kent, kan je lekker doorvlammen
+ het is een race, met alle voor- en nadelen ervan, het is spannend, gaat snel en je moet je keuzes en acties optimaliseren
+ het is een redelijk a-typisch spel voor White Goblin Games, het is eigenlijk redelijk uniek in die zin dat je een worker-placement gecombineerd krijgt met een race
+ het bied-gedeelte op het speelbord vind ik een welgekomen afwisseling en zorgt voor een soort “adempauze” doorheen de vlammende spelersbeurten

– de herspeelbaarheid lijkt mij niet erg groot als je op zoek gaat naar uitdaging en diversiteit in een spel, je gaat elk spel wel zo wat hetzelfde doen
– het is een race, met alle voor- en nadelen ervan, uiteindelijk ga je om ter snelste je tegels plaatsen op het speelveld, al het verzamelen van grondstoffen, het inzetten van arbeiders, … thematisch gaat het een beetje verloren in mijn ogen (omdat het zo snel verloopt)
– het is een type spel dat je niet onmiddellijk verwacht als je de doos ziet en de uitgeverij een beetje kent, het is een redelijk a-typisch spel en dit kan voor teleurstelling zorgen
– het materiaal oogt erg mooi, maar de arbeiders zijn weer van zo’n lichte houten kwaliteit, niet vol van kleur
– de gekozen kleuren van de arbeiders kloppen thematisch wel, maar bij een iets mindere lichtinval is het niet altijd makkelijk om het onderscheid te maken, zowel op de draaischijf als de arbeiders zelf

Conclusie : Montana heeft mij persoonlijk een beetje teleurgesteld, niet zozeer het spel zelf, maar het voldeed niet volledig aan mijn verwachtingen (die toch wel redelijk hoog waren na het lezen van enkele lovende woorden). Ik denk dan ook dat perceptie en anticipatie een belangrijk gegeven gaat zijn als je voor deze titel gaat kiezen. Houd je in je achterhoofd dat dit een zeer vlot, snel racespel is met prachtig materiaal, dan ga je niet bedrogen uitkomen. Verwacht je echter een verborgen pareltje, met enkele unieke mechanismen en een onverwachte diepgang, dan gaat Montana niet aan die verwachting voldoen. Montana lijkt me een godsgeschenk voor demonstratoren op een beurs, want makkelijke regels, vlotte gameplay, mooi ogend materiaal en snel afgelopen … dat werkt wel. Ik vermoed dat ik een soort haat-liefde-verhouding ga hebben met dit spel. Het is zeker een spel dat ik op tafel zou gooien met niet-veel-spelers, mensen die graag eens tegen een spinner duwen, mensen die niet te lang rond een speeltafel willen zitten of fans van al racend koloniseren. Voor de andere spelers lijkt het me eerder een spelletje dat je graag een keertje gedaan hebt, maar dat daarna geen extra sessie meer behoeft.

Titel : Montana
Auteur : Rüdiger Dorn
Uitgeverij : White Goblin Games

Geef een reactie

