Gaia project

pic3763556_md

+ Fan van Terra Mystica en fan van spellen met een “space”-thema, search no more
+ Je wil een doos tjokvol prachtig materiaal dat fraai oogt op je speeltafel
+ De plastic speelstukken zijn van een prima kwaliteit (ik ben er wel nog niet uit of ik de houten speelstukken van TM niet toffer vind)
+ De spelregels zijn erg duidelijk geschreven en lezen zeer vlot (zeker als je al kennis hebt van TM)
+ Er is een solo-variant voorzien (hierover kan ik nog niets kwijt, ik ben niet zo’n solospeler, maar je kan er dus wel degelijk mee aan de slag)
+ Variatie, variatie, variatie … dat lijkt het codewoord bij dit spel. Eens je opteert voor de niet voorgeschreven opstelling lijken de mogelijkheden erg ruim te zijn en het kiezen van je startposities ERG belangrijk
+ Dit spel heeft al bij al nog steeds die erg fijne flow die TM ook had. Je hebt echt wel het gevoel dat je een deftig en stevig euro-game aan het spelen bent, maar eentje waar je niet direct hoofdpijn van hoeft te krijgen
+ Je gaat echt wel moeten denken tijdens het spel, maar kan dit gelukkig al doen tijdens de beurt van anderen (af en toe wordt er wel eens iets weggekaapt voor je neus en kan je in de “denk”problemen geraken)
+ Het blijft erg spannend tot de slottelling, de eindoverwinningscondities zijn erg belangrijk om het verschil te maken aan het eind, de technologiesporen iets minder in mijn ogen (aangezien iedereen naar het einde toe hierop wat gelijkkomt)
+ De gebruikte iconografie is erg goed gedaan, het vraagt zelfs heel weinig aanpassingstijd om de symbolen eigen te maken (af en toe moet je wel opletten en kijken naar de details op de achtergrond, bv. mijnen bouwen op een gaai-planeet durf je misschien wel eens verwarren met het bouwen van mijnen tout court)
+ De Q.I.B.-blokjes zijn zo’n leuke grondstof om mee te spelen
+ Je komt weer hopeloos acties en grondstoffen te kort om alles te doen wat je wil doen, maar je kan creatief omgaan met allerhande zaken om toch ver te komen
+ Het mancala-kracht-systeem werkt nog steeds even fraai en is gestroomlijnder geworden dan bij TM

– De speelbordjes trekken nogal neig scheef tijdens de eerste speelsessie, maar ik vermoed dat we dit wel kunnen corrigeren met wat duw- en trekwerk
– Het spel zit verpakt in een doos die niet van een standaardformaat is, geen ramp, maar voor de verzamelaars toch weer een minpuntje
– Ik vind de tekeningen van de rassen op zich wel mooi, maar de opbouw van de spelersborden vind ik minder geslaagd
– Het overzichtsbord met de technologietegels kan nogal druk ogen (met alle tegels, alle sporen, alle pionnen, …) zodat je de symbolen niet echt duidelijk meer kan zien
– Een speeloverzichtje is toegevoegd, maar hierop staan enkel de acties aangegeven, niet he rondeverloop (ook maar een miniem puntje, want de andere fasen zijn erg kort en bondig)
– Het spel is op zich ook weer wel een beetje AP-gevoelig, maar dat is onvermijdelijk bij dit type stevige spellen volgens mij, veel zal afhangen van je medespelers
– Op zich zijn de rassen redelijk goed uitgebalanceerd maar het ene volk speelt wel makkelijker dan het andere. Er zijn (net zoals bij TM) rassen waarmee je echt moet leren spelen. Je kan ook bijna niet anders dan spelen naar de mogelijkheden van je ras (zeker met de voorgeschreven opstelling, aangezien deze daarop gebaseerd is). Geen erg, want zelfs dan heb je uitdaging genoeg, maar je merkt dat iedere speler zo wat zijn eigen ding aan het doen is

Conclusie : De allerbelangrijkste vraag die je je waarschijnlijk stelt, is “Is dit nu Terra Mystica in space?”. Het antwoord is kort en bondig, jazeker. Het verschil zit ‘m vooral in de toeters en bellen, maar in z’n core is dit exact hetzelfde spel. Indien je TM kent, dan ga je met deze spelregels weinig last hebben en gaan de spelmechanismen zonder enig probleem mee door. Uiteraard heeft men wel enkele zaken aangepast, zodat het toch een interessante keuze wordt voor eventuele kopers. Persoonlijk zou ik vooral kiezen op basis van het thema, want ik heb te weinig speelervaring om grote verschillen mee te geven qua rassen om mee te spelen, diepere speldynamieken, … In mijn ogen is dit echt wel een TM in de ruimte. Oké, je moet ook je gaia-vormers aan de slag laten gaan om planeten om te bouwen, je gaat iets meer (nog meer) geconfronteerd worden met afstand tussen planeten, er zijn meer sporen om op te gaan ontwikkelen … en dat maakt het enigszins uitdagender en diverser dan z’n voorganger … maar qua speelgevoel liggen ze toch wel erg dicht bij elkaar. Ik kan me perfect inbeelden dat die-hard-fans van TM met talloze speelsessies hier terug een nieuwe “putsch” gaan krijgen en deze titel beter vinden, maar nieuwkomers in het genre zou ik toch misschien eerst naar TM verwijzen, maar dit zeg ik louter op gevoel. Tot hier de vergelijking met z’n voorganger, want uiteraard ga ik er dan van uit dat jullie die gespeeld hebben.

Kijk ik los daarvan naar dit spel, dan kan ik niet anders dan lovend zijn. De verschillende rassen waarmee je aan de slag gaat, spelen en voelen totaal anders aan. Het materiaal is erg gaaf en je gaat je tijd nodig hebben om je complete puzzel te leggen om zo veel mogelijk acties te kunnen uitvoeren in een ronde. Je moet de opdrachten goed in het oog houden en uit opportuniteiten proberen te scoren. Verlies ook zeker niet uit het oog welke gebouwen je op het bord wil brengen in de huidige ronde, maar ook met zicht op de volgende ronde(s). Hou er wel rekening mee dat je met een volledige bezetting een dikke drie uren zoet bent tijdens je eerste speelsessie. De eerlijkheid gebiedt me dan wel te zeggen dat je je tijdens die tijd niet echt zal vervelen (buiten misschien dat éne rondje waarin je vroeg moest/wilde passen).  Ben je dus op zoek naar een degelijke, stevige euro en ben je nog niet in het bezit van TM, heb je op zich geen degout van ruimtespellen dan is dit spel zéker de moeite waard om eens te bekijken. Je gaat waar voor je geld krijgen en zit met een grote herspeelbaarheid door de hoeveelheid aan rassen, verschillende startopstellingen, geavanceerde technologietegels, scoretegels … en de interactie tussen al deze elementen. Topspel!

Titel : Gaia project
Auteurs : Jens Drögemüller & Helge Ostertag
Uitgeverij : White Goblin Games

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s