Welcome to DinoWorld

pic4264471

(let op : deze recensie is gebaseerd op een prototype, niet het finale product)

+ als je een fan bent van Roll & Draw EN van dino’s dan is dit een no-brainer
+ dit is een Roll & Draw die uit de kluiten gewassen is, je gaat echt wel wat denkwerk voor de boeg hebben (zonder dat het echt AP wordt)
+ er is een beginners- en gevorderden-variant voorzien in dit spel, erg goed gedaan (ook de beginners-versie is al uitdagend en de moeite in mijn ogen)
+ de doelen waar je naartoe speelt, zijn erg fijn gevonden. Ze maken elk spel telkens anders en bovendien zijn het haalbare zaken. In de beginners-variant kan iedereen ze nog gaan vervullen (en dan lukken ze bijna allemaal), bij de gevorderden moet je er echt wel voor strijden en gaat het om de juiste combo op het juiste moment
+ de speciale gebouwen krijgen ook in elk spel een ietwat andere functie, dit zorgt voor variatie
+ in de versie die wij speelden (een afgedrukte versie) hanteerden we een groot A4-blad om alles te tekenen, hopelijk gaat dit ook zo zijn in de finale versie, want dan hou je een goed overzicht
+ de gevorderden-variant brengt echt nog wel enkele extra’s bij en maakt het geheel spannender, je gaat je keuzes nog beter moeten overdenken

– dit is een R&D die wat denkwerk met zich meebrengt, dus ook tweede (of meer) gedachtes, erg vervelend als je al iets getekend had en dit wil veranderen
– men moet nog op zoek gaan naar een systeem om het blaadje overzichtelijk te houden, het afbakenen van de kooien en tekenen van de straten lukt wel, maar op de duur wordt het toch een beetje druk
– voorlopig is het thema van de dino’s nogal paste-on, het zou fijn zijn mochten ze toch nog wat materiaal toevoegen dat het thema versterkt
– misschien moet men nog wat werk maken van een leuke en duidelijke iconografie op de kaarten van de speciale gebouwen (of een verduidelijkende tekst met voorbeelden in de spelregels zou ook al een hulp zijn)
– als men zou opteren voor het standaardblokje aan tekenblaadjes dan gaat alles volgens mijn nogal klein uitvallen en ga je erg goed moeten opletten hoe je alles tekent, hopelijk kiest men voor het A4-formaat (maar dat lijkt me erg sterk, wegens oplopende kosten)
– eigenlijk zit je toch vooral op je eigen blaadje te loeren, een multi-player solitair spel zoals we dan zeggen. Uiteraard valt dit deels weg in de gevorderden-variant omdat je daar naar gezamenlijke doelen speelt en elkaar ook wat kan gaan pesten
– met 2 spelers kan je nog enigszins in het oog houden wat de tegenpartij allemaal van zin is, maar als je met meer speelt, gaat dit aspect toch wat verloren (je krijgt een beetje een 7 Wonders-gevoel wat dat betreft, je buren tellen nog mee, de rest totaal niet)

Conclusie : Het is misschien nog wat prematuur om een conclusie te vellen over dit spel. Aangezien we “slechts” een doorgedreven prototype onder de neus geduwd kregen. We kunnen dus eigenlijk nog maar weinig zeggen over finale componenten, maar qua spelregels en spelverloop denk ik niet dat er nog noemenswaardige veranderingen gaan plaatsvinden. Of dit spel een topper zal worden, zal deels ook wel afhangen van het materiaal en de keuzes die nog gemaakt zullen worden. Hopelijk opteert men voor grote blaadjes, zodat alles duidelijk en overzichtelijk blijft. Hopelijk voegt men een extraatje toe dat het thema ondersteunt (bv. dinostempels, plastic dino’s of schijfjes met dino’s op), maar ik vrees er een beetje voor omdat het om een Roll & Draw gaat en dan geeft men vaak de voorkeur aan niets meer dan dobbelstenen en een scoreblokje. Dit spel onderscheidt zich van de andere R&D spellen door middel van de opdrachtkaarten, deze zorgen bovendien ook voor de nodige variatie. Het grootste minpuntje wat wij ontdekten tijdens het spelen is het feit dat een foute tekening moeilijk kan worden rechtgezet. En doordat er toch wel enkele belangrijke keuzes gemaakt moeten worden en fouten eigenlijk onvergeeflijk zijn, zou het handig zijn mocht je op een handige, overzichtelijke manier je tekening kunnen aanpassen. Een oplossing hiervoor zouden beschrijfbare speelborden kunnen zijn (à la Saint-Malo), nadeel hiervan is dat linkse-pootjes (waaronder ikzelf) meestal van tafel gaan met inkthanden en een uitgeveegd tekeningetje op het speelbord. Ik denk dat dit spel zeker het nodige potentieel heeft en dat het ongetwijfeld weldra op de markt zal komen. Maar of het effectief staande zal blijven in de overvloed van R&D-spellen die de laatste tijd de markt overspoelen dat durf ik nog niet te zeggen. Het spel heeft wel de nodige troeven in handen om de concurrentie aan te gaan en het zal dan waarschijnlijk van de persoonlijke smaak van de speler afhangen welk spel die opteert.

Titel : Welcome to DinoWorld
Auteurs : James O’Connor, David Turczi & Nick Shaw
Uitgeverij : Alley Cat Games

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s