Dice settlers

pic4145901

+ Het ontwerp van dit spel werd verzorgd door David Turczi. Wie? Jawel, de man achter Anachrony, Kitchen Rush en Days of Ire (alsook een resem solomodules bij andere spellen)
+ Een bag-builder met dobbelstenen die uiterst aanpasbaar zijn, zodat er eigenlijk nog maar weinig geluk in het spel is, dat zien we graag
+ Er is een grote variëteit aan technologiekaarten, waarvan je er slechts enkele gebruikt, je kan ze willekeurig gaan gebruiken of in de voorgeschreven setjes
+ Je kan in je beurt maar twee acties uitvoeren, maar toch zijn er héél wat mogelijkheden
+ De strijd voor de overwinningspunten verloopt over verschillende fronten, maar het wordt toch een nek-aan-nek-race aan het eind, super-uitgebalanceerd
+ Een 4X-game dat op een dik uurtje (neem nu nog anderhalf) afgewerkt kan worden
+ Er zal gevochten worden voor de eigenschappen van de tegels, en als dat niet het geval is, zal er misschien gebouwd worden of voor de punten gestreden worden
+ Het geheel is sfeervol, duidelijk en erg overzichtelijk gehouden, ondanks de complexiteit
+ Op het spelersbord staat een overzicht van alle mogelijke acties, erg fijn tijdens je eerste sessie
+ Iedereen rond de speeltafel vond het geen straf om het spel onmiddellijk nog eens te proberen, niet evident in deze tijden van Essen-overvloed
+ De vier parameters die het einde van het spel kunnen inluiden, komen allemaal gestaag dichterbij, het is naar het einde toe ook zaak om te beslissen of je het spel al dan niet al wil gaan beëindigen
+ Je wil in dit spel weer graag alles gaan doen, maar zal keuzes moeten maken

– Het spelersbord toont een overzicht van de mogelijke acties, maar enkele kleine kanttekening staan er niet bij en zijn wel belangrijk (bijv. inzake het verwijderen van tenten naar algemene of eigen voorraad), dit moet je goed weten uit de spelregels
– Het kan voor nieuwe spelers bij aanvang een beetje overweldigend overkomen, je weet niet onmiddellijk hoe je jouw dobbelstenen moet manipuleren (maar eigenlijk kan je altijd wel iets nuttigs doen)
– De tenten worden in dit spel voorgesteld met doodgewone blokjes, we zijn de laatste tijd misschien wat meer gewend (deze blokjes zijn overigens van een prima kwaliteit, dus daar valt niets op af te dingen)

Conclusie : Dice settlers is tot nog toe zeker één van de meevallers van Essen. Het is een deftige euro met héél wat mogelijkheden. Het bag-builden is een systeem dat werkt en dat hier volledig kan gemanipuleerd worden (of toch bijna). Elke speler zal tijdens zijn beurt echt wel enkele nuttige zaken kunnen verrichten. Het zal er vooral op aankomen om het meest waardevolle te kiezen. Op zich zit er naar mijn mening ook voldoende interactie in het spel. Je kan anderen van het bord verdrijven, je kan strijden om bepaalde tegels (en punten), … Maar tegelijkertijd is het ook een vredig spel, iedereen scoort bij gelijkstand, iedereen kan de technologieën gaan ontdekken, anderen kunnen mee op expeditie gaan als ze in de buurt staan, … Vooral de piekfijne balans viel ons op, je doet met z’n allen mee tot aan de streep, ook al lijkt dit misschien niet onmiddellijk het geval. Dice settlers brengt in z’n totaliteit misschien bijzonder weinig vernieuwend met zich mee, maar wat het doet, doet het meer dan prima. Ik ga er ook niet de topper van maken, die het ook niet is, maar wij zijn persoonlijk toch wel gecharmeerd en spelen dit spel graag nog vaker.

Titel : Dice settlers
Auteur : David Turczi
Uitgeverij : NSKN

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s