Hokkaido

pic4313010

+ Ondanks de hoge verwachting na Honshu zakt dit spel absoluut niet door het ijs
+ Het spel ademt dezelfde sfeer uit als z’n voorganger maar is toch divers genoeg om ze beiden in je collectie te hebben
+ Het puzzelen wordt nog uitdagender, doordat je zowel bergen als meren niet meer mag overbouwen. Bovendien moeten de gebergtes één lange keten vormen
+ Het draften vind ik persoonlijk een beter spelmechanisme dan het bieden van Honshu
+ De spelregels stellen zelf voor om dit spelsysteem en dat van Honshu bij beide spellen eens te proberen
+ De doelkaarten zijn nu een race geworden, niet iedereen zal ze kunnen oprapen
+ Het terraformen is misschien maar een kleine ingreep, maar wel één met (soms) grote gevolgen, tof extraatje
+ Je voelt hier echt dat een al goed spel verder is doorontwikkeld tot een nog beter, vloeiender geheel
+ De puzzeluitdaging die je al kent vanuit Honshu gaat hier gewoon verder
+ Ook nu weer zitten er handige scoreoverzichtjes tussen de kaarten

– De gebruikte kleuren vind ik persoonlijk nogal flets, misschien zou iets feller dan weer te schreeuwerig overkomen, dus tot zover mijn bedenking
– Je gaat tijdens het puzzelen regelmatig sakkeren en vloeken, want de kaartjes gaan nooit perfect ingepast kunnen worden zoals jij dat wil
– De grondstofblokjes in mijn doosje vertonen nogal wat oneffenheden, niet onoverkomelijk, maar wel jammer

Conclusie : Hokkaido is een zéér goed spel, punt aan de lijn. Het hanteert het gekende draftsysteem, gecombineerd met het bouwen en punten scoren van Honshu. Daarnaast is ook het systeem van de variant, zijnde het vervullen van opdrachten ietwat aangepast. Deze zijn nu echt een wedloop geworden, want bijna alle spelers zullen wel na een rondje of drie tegemoet kunnen komen aan één of meerdere opdrachten. Het puzzelen is nog een stuk strakker en moeilijker geworden, want de gebergten op één lange keten krijgen, is nog niet zo evident. Ook het feit dat je moet trachten om twee evenwichtige dorpen langs beide kanten van je bergketen te krijgen is een tof gegeven. Ook de fabrieken scoren in deze versie gewoon allemaal 4 punten, waar je bij Honshu er van 2,3 en 4 punten had (voor eigenlijk dezelfde inspanning is dit niet echt correct). Eigenlijk pakt Hokkaido Honshu aan op z’n werkpunten en verbetert het deze. Pas op, ik vermoed dat er ook spelers gaan zijn die de voorkeur geven aan Honshu, omwille van het unieke biedsysteem of omwille van het feit dat het misschien iets eenvoudiger is (zonder al te veel toeters en bellen). In Hokkaido ga je gewoon iets meer nog kunnen manipuleren, door middel van het terraformen bijvoorbeeld. Tot slot grijp ik nog graag terug naar de eerste zin van deze conclusie, want eigenlijk had ik daar al een punt aan de lijn gezet.

Titel : Hokkaido
Auteur : Kalle Malmioja
Uitgeverij : Lautapelit

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s