Time arena

pic3685432

+ Eindelijk een arena-spel dat ik best wel leutig vind
+ Eindelijk een arena-spel dat ik kan winnen, al is het maar omdat de tegenspeler z’n tijd op is en ik gewoonweg sneller mijn beurten afhaspel
+ Het idee van de zandlopers is hier best wel tof gevonden (een vechter die KO is geslagen, moet een tijdje terug “opladen”, gaande van 30 tot 90 seconden)
+ Een spelletje duurt altijd maximaal 10 minuten, want elke speler krijgt maar 5 minuutjes speeltijd, daarna is het onherroepelijk afgelopen
+ Het basisspel voorziet al 12 vechtersbazen, de twee mini-uitbreidingen (die ondertussen verkrijgbaar zijn) voegen er nog eens 10 aan toe, voldoende gestoffeerd om bij aanvang van het spel een team van 4 vechters samen te stellen
+ Geen superingewikkelde iconografie hier, bewegingspunten zijn aangegeven door bolletjes bovenaan het personage, een rood getal de aanvalskracht, een groen getal de verdedigingskracht en enkelen hebben nog een speciale eigenschap, that’s it
+ Er is een gratis app te downloaden die erg goed werkt, zie het maar als een schaakklokje met toeters en bellen
+ Als er vechters KO zijn, moeten ze herstellen, dat gaat gelukkig relatief snel, af en toe verlies je enkele luttele seconden om er één toch nog in het spel te brengen tijdens je beurt
+ De spelregels bouwen alles netjes op, de eerste keer speel je zonder de speciale eigenschappen, nadien kan je er echter snel mee aan het werk, ook de achterkant van het speelbord kent dan weinig geheimen
+ In het volledige spel krijg je een compensatie voor een slechte dobbelsteenworp tijdens het vechten, dit vind ik echt wel een toffe meerwaarde

– De zandlopers zijn tof gevonden, maar het app-je doet wel beter z’n werk (zeker ook qua nauwkeurigheid)
– Op zich moet je erg snel te werk gaan, je wordt echt onder druk gezet en er zijn toch wel wat zaken die je graag zou overdenken (maar dat is in dit spel natuurlijk op zich ook weer wel de bedoeling)
– Bij aanvang van het spel klik je op elke eigen vechter een kartonnetje, maar het blijft een beetje onoverzichtelijk vind ik
– In je beurt mag je al jouw vechters gaan activeren, maar soms geraak je de tel kwijt en weet je niet meer of je die ene nu wel of niet hebt geactiveerd
– Ik weet niet of de beste speler dit spel eigenlijk altijd wint, tijdmanagement is hier een belangrijk onderdeel en nadenken is dus zwak punt (hou hiermee rekening als je weet dat je normaal een iets langere speelbeurt nodig hebt)

Conclusie : We zijn positief verrast door deze Time Arena. Persoonlijk ben ik niet zo’n Arena-speler. Ik hou meestal niet echt van close-combat en talloze eigenschappen van diverse vechters die je vlekkeloos moet combineren, maar die dan toch van een dobbelsteenworp afhangen. Eigenlijk beschrijf ik nu volledig hoe dit spel werkt en in elkaar zit … en toch vond ik het leuk spelen. Is het het tijdsaspect die voor die extra dynamiek zorgt en me toch enige kans op overwinning bezorgd? Is dit het feit dat het qua spelregels beperkt blijft, zodat enkel de fun (bashen op elkaar) overblijft? Is het omdat dit spel een vechtsysteem hanteert dat ik begrijp (+0,+1,+2 op je aanvalskracht, KO of niets)? Ik weet het niet echt, ik kan het moeilijk duiden, maar ik leg dit spel graag meer op tafel als tussendoortje. Tien minuten maximaal … dat zeg ik vaak tegen de mensen die ik moet overtuigen om eens een spel mee te spelen. Vaak heb ik dan een beetje gelogen en komt het al gauw op 20 à 30 minuten terecht, maar hier doen we geen seconde meer. In z’n genre : méér dan goedgekeurd!

Titel : Time Arena
Auteur : Fabrice Lamouille
Uitgeverij : BLAM!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s