Zoar

pic4223483

+ Het aquarel op de cover verdient alvast een extra vermelding
+ Het materiaal is erg goed, dikke kartonnen tegels, speciale meeples, op zich niets mis mee
+ De spelersbordjes (of matjes als je wil) zijn duidelijk en overzichtelijk
+ Elke speler heeft een speciaal eigenschap(je) dat hanteerbaar blijft en waarvan de ene niet echt sterker of beter lijkt dan de andere
+ Het spel heeft een prima spanningsboog, artefact thuisbrengen en steden vernietigen van de tegenstander, het is balanceren op een dunne koord
+ Het spel gebruikt de tactiek van “geven en nemen”. Je zal hier en daar en veldslag moeten verliezen om de oorlog te winnen
+ Het spel reguleert ook automatisch het aantal grondstoffen dat je ter beschikking hebt, dat zorgt ervoor dat alles hier netjes afgelijnd blijft en je geen speler krijgt die kan oppotten en dan een mastermove doen
+ Je gaat hier moeten balanceren, ik noem het een beetje het vier-op-één-rij-gevoel. Je mag je steden niet onbeschermd achterlaten, tenzij je er zelf voordeel uit kan gaan halen bijvoorbeeld. Je gaat je steden en legers tactisch moeten positioneren om de andere speler(s) net niet in de mogelijkheid te stellen om voordelen op te pikken
+ Dit is best wel een tactisch (steek)spelletje, dat echter duidelijk en overzichtelijk blijft
+ Met relatief weinig materiaal wordt hier toch een deftig spel gecreëerd, pluim(pje)

– Het inslaan van de bliksem brengt een zekere geluksfactor met zich mee, maar je kan erop anticiperen door het afgeven van opgespaarde grondstoffen
– Met 2 spelers speelt het spel ook wel, maar het komt toch vooral tot z’n recht met de maximumbezetting van 4 spelers
– Er is in dit spel echt wel niets nieuws onder de zon : bewegen, grondstoffen verzamelen, eventueel vechten, bouwen en de bliksem laten inslaan (deze laatste stap is misschien toch iets nieuws)
– Puur persoonlijk, maar ik vind het thema niet zo tof, hier hadden de middeleeuwse kastelen volgens mij beter gewerkt (ook al is dit thema al zo vaak gebruikt)

Conclusie : Zoar is één van die titels die op niet zo erg veel verlanglijstjes stond voor Spiel waarschijnlijk. Het is een spel van een relatief onbekend uitgever die sowieso onder de radar zou (en zal) vliegen. Qua looks spreekt de doos echter onmiddellijk aan, het moet gezegd, die aquarel is erg mooi. Ook het materiaal is méér dan in orde, daar valt weinig tot niets op af te dingen. Het spelverloop zelf is duidelijk, de spelregels zijn goed geschreven en de flow zit op zich ook wel goed (als je alle stapjes duidelijk door hebt). Het lijkt me wel zo dat dit spel het beste werkt met z’n maximumbezetting. Dan zitten de spelers onmiddellijk in elkaars vaarwater, heeft er geen enkele speler baat bij z’n startpositie ten opzichte van plaatsen waar grondstoffen kunnen verschijnen, … Ondanks het feit dat er weinig zaken op te merken zijn aan dit spel, gaat dit echter ook geen hoogvlieger zijn, daarvoor heeft het net iets te weinig in z’n mars. Spelers die houden van dit soort tactische evenwichtsoefeningen gaan er zeker plezier aan beleven, maar qua variatie en speelgevoel blijft deze titel te beperkt. Het is een spel dat volgens mij bijna iedereen wel zal kunnen smaken voor een keertje (hoewel niet iedereen er goed in gaat zijn), maar daar blijft het dan weer bij.

Titel : Zoar
Auteur : Andreas Katelanos
Uitgeverij : Vesuvius Media

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s