Symphony no.9

pic4215812

+ Thematisch is het een keer iets anders, bovendien lijken me de spelmechanismen wel te stroken met het onderliggende thema
+ Het materiaal is erg tof, harde plastic componenten ter vervanging van kartonnen borden en fiches
+ Het spel herbergt ook wel een diversiteit aan spelmechanismen, meerderheden halen, set-collecting, einddoelen, veiling met bieden, overlegmoment voor de interactie, geldmanagement, …
+ De voorbereiding van het spel laat verscheidenheid toe, de doelen zijn dubbelzijdig, de levenssporen evenzeer, … maar het zijn geen “game-changers”
+ Het notitieblokje voor de puntentelling is absoluut handig en bovendien goed ontworpen
+ Je gaat enkele rare kronkels in je hersenen moeten leggen om dit spel onder controle te krijgen
+ De scoremogelijkheden situeren zich op diverse domeinen die elkaar wel relatief goed uitbalanceren
+ De overzichtjes op je spelersbord zijn handig om de verschillende fasen aan de spelers uit te leggen, maar … (zie onder)
+ De cover van de speeldoos heeft zo’n schijnend laagje, dat oogt wel mooi

– Thematisch is het iets anders, maar er komt weinig muziek aan te pas, ook inhoudelijk wordt geen melding gemaakt van bepaalde composities, … het blijft bij de afbeelding van de componisten
– De inlay van de doos is origineel, maar niet erg handig, het lijkt me zo’n kartonnetje dat snel in de papiermand zal verdwijnen
– Ondanks alle diverse mechanismen die het spel herbergt, heb ik niet het gevoel dat er een samenhangend geheel is, elke fase is een mini-spel op  zich en je  moet de stapjes van de verschillende fasen goed begrijpen om elk mini-spel tot een goed eind te brengen
– Het belang van de startspeler is toch wel erg groot tijdens fase 1, bovendien krijg je deze gewoon toegeschoven, dus bij 3 spelers heeft elke speler dit voordeel, bij vier spelers lijkt me dit toch nadelig
– De overzichtjes op de spelersborden zijn allerminst volledig en vertellen je niet welke stappen je in de fase moet ondernemen, een beetje jammer
– De eerste keer dat je dit spel speelt, moet je het zich gewoon een keertje laten afspelen, gewoon de stapjes ondernemen en zien wat er gebeurt. Op zich is dit geen erg, maar ik kreeg niet onmiddellijk een gevoel van “dit speel ik binnenkort eens terug voor echt” en dat is wel een probleem

Conclusie : Deze symphony is een alleraardigst spelletje dat enkele fijne spelmechanismen opvoert. Het thema is niet-alledaags en de algemene sfeer in dit spel zit wel snor. Het materiaal is uniek, daar het totaal anders aanvoelt in de hand als kartonnen materiaal. Langs de andere kant is de complexe aard van de verschillende fasen iets dat ervoor zorgt dat het allemaal nogal in elkaar geknutseld overkomt. Op zich vind ik niet erg veel foute zaken in de spelmechanismen, maar ze werken voor mijn part niet echt zo goed samen. Het lijkt allemaal wat artificieel te worden en dan gaat het thematische ook snel verloren. Bovendien is het niet eenvoudig om je doel gericht te bereiken. Ik heb de indruk dat alles wel uitgebalanceerd is en dat de meeste zaken genivelleerd worden gedurende het spel, maar dat je weinig zelf in handen hebt (zeker tijdens je eerste sessies). Vooral het bieden zorgt toch voor wat kopzorgen, je krijgt er geen vat op. Waarom zou je op voorhand overleggen, als niemand zich aan de afspraken houdt? Er zijn soms gemeenschappelijke belangen, maar hier naar spelen is nog een andere zaak. Krijg je in deze fase geen inkomsten, dan wordt je volgende rondje ook niet evident. In z’n core blijft het dan ook nog eens een set-collector, de speler die het meeste composities weet te bemachtigen, zal erg dicht bij de winst zijn, want hiermee worden de hogere punten gescoord. Je moet op enkele doelen volle bak gaan, maar ook punten sprokkelen bij de andere doelen en dat is niet altijd evident. De all-rounder die in me zit, scoorde gemiddeld op alle mogelijke doelen en dan kom je netjes in het midden van het pak over de streep. Aan het eind van het verhaal weet ik zelfs niet of ik dit spel echt leuk vind. Interessant? Dat zonder meer, laat dat duidelijk zijn, maar of het nu echt kan optornen tegen andere spellen in hetzelfde segment … daar heb ik mijn vragen bij.

Titel : Symphony no. 9
Auteurs : Frank Liu & Hung-Yang Shen
Uitgeverij : Moaideas Game Design

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s