Lift off

pic4313310

+ Dat retro-artwork, you gotta love it!
+ Er zitten best wel enkele fijne, kleine, nieuwe elementjes in deze eerder traditionele euro game
+ Het spelmateriaal is zoals je het verwacht van deze uitgeverij
+ De punten lopen lekker op, het feit dat er zelfs fiches van “200” zijn, geven je zelfs een klein beetje een Russian railroad-gevoel
+ Dit keer geen worker-placement, maar een handmanagement-drafting-fase die erg vlotjes werkt
+ De puzzel die je moet leggen om bepaalde missies de lucht in te schieten blijft overzichtelijk, eens je één keertje een raket de lucht in hebt geschoten is het wel duidelijk
+ De eindcondities die een speler bij aanvang van het spel draft, gaan je in die richting stuwen, let er wel op dat je niet alles kost wat het kost doet om ze te doen verwezenlijken, want tijdens het spel zijn ook al belachelijk veel punten te verdienen
+ Je kan op diverse manieren gaan spelen, investeren, labo upgraden, raket verbeteren, technologieën verzamelen, … en diegene die de beste balans weet te vinden dus al deze zaken en z’n eindcondities gaat dicht bij de winst zitten
+ Het draften is tegenwoordig een alledaagse bezigheid geworden voor de bordspeler, maar hier moet je telkens maar draften met 3 kaarten, dat gaat lekker vooruit (zeker als je de specialisten allemaal al een keertje in handen hebt gehad en je op het zicht onmiddellijk al weet wat ze doen)
+ Je bouwt letterlijk aan je raketje, dat is erg fijn en visueel
+ De gebruikte iconografie is bijzonder fraai gedaan en laat weinig vragen achter (en voor diegene waar dat wel het geval is, is er een apart overzichtsblad voorzien)
+ Er staan hier en daar wel enkele Duitse woorden op de kaarten, maar dit is hier echt niet onoverkomelijk, ze zijn in no-time uitgelegd

– Voorlopig is deze titel enkel beschikbaar in het Duits, geen erg, want er is bijzonder weinig tekst op de kaarten, maar sommige spelers hebben nou éénmaal een afkeer van deze taal
– Als je raketten gaat lanceren moet je wel met enkele zaken rekening houden, niet onoverkomelijk, maar vergeet aan het eind je punten niet bij te zetten. Je kan eigenlijk je verworven punten niet (of toch héél moeilijk) gaan back-tracken
– Het spel heeft qua puntenverloop echt wel een Russian Railroads gevoel, je gaat over de 200 punten scoren en de eindscores liggen soms ook 30 à 50 punten uit elkaar (dat lijkt niet echt superspannend)
– De eerste malen dat je het spel speelt zal je nog maar weinig rekening houden met je tegenspelers en ga je vooral solitair aan de slag. Het is echter wel zo dat je in het draftgedeelte van het spel bepaalde kaarten bewust niet kan laten doorgaan naar een bepaalde medespeler (de startspeler bepaalt bovendien de richting waarin er gedraft wordt)

Conclusie : Deze “Lift off” pikt de lange, traditionele Hans im Glück-draad met verve op. Na enkele toegankelijkere spellen brengt de uitgever hier nog eens een stevige, deftige euro. Eentje die erg vlot speelt, waar er toch enkele interessante keuzes te maken zijn en waarbij de puntensalade wederom z’n intrede doet. Voor sommige spelers zal dit waarschijnlijk weer te veel van het goede zijn, de scores lopen zo hoog op dat het eigenlijk een beetje te gek voor woorden wordt. Langs de andere kant brengt dit spelletje ook enkele unieke zaken met zich mee. Wat onmiddellijk opvalt, is het retro-artwork en dat beviel ons echt wel prima. Alles is sfeervol en retro, maar het voelt wel niet ouderwets aan. Langs de andere kant wordt er handig gebruik gemaakt van actiekaarten die gedraft worden, dus je gaat altijd wel nuttige acties kunnen ondernemen in je beurt. Af en toe ga je ook eens passen (meestal uit geldnood) en krijg je 2 geld in ruil, wat ook een wereld van verschil kan maken tijdens de lanceerfase. Het spel heeft een goede flow, zeker met drie spelers is de speelduur net oké. Ik kan me wel voorstellen dat het met een volledige spelersbezetting wel ietsje aan de lange kant kan worden (zeker als er te veel nagedacht wordt). Het tweede deel van een ronde kan perfect simultaan verlopen, het oprapen van missies en het lanceren van raketten kunnen op zeer korte tijd gespeeld worden, let er dan wel op dat niemand fouten maakt, zoals punten vergeten bij te tellen of een missie lanceren waartoe je niet in staat bent (een foutje is snel gemaakt). Deze “Lift off” gaf ons een bevredigend en solide gevoel, maar liet ons ook onmiddellijk achter me de vraag of de herspeelbaarheid erg groot was. Het lijkt me zo’n spel dat je een aantal keer kan uittesten, maar dan relatief stereotiep zal gaan spelen, ondanks de veranderende eindcondities. Door z’n unieke karakter geef ik het nu echter nog graag een groot voordeel van de twijfel en leg ik het graag spoedig weer op tafel.

Titel : Lift Off
Auteur : Jeroen Vandersteen
Uitgeverij : Hans im Glück

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s