Auztralia

pic4144485

+ Voor de fans van Cthulhu, the old one is in the box!
+ Dit spel is een pure hybride, droge euro gemengd met ameritrash
+ Het materiaal is prachtig, zeker het KS-materiaal mag er wezen
+ Het spel is echt onderverdeeld in twee grote delen, het euro-gedeelte en nadien het vechtgedeelte waar je je gewoon staande moet proberen te houden
+ Het spel maakt gebruikt van het tijdspoorprincipe dat we al kennen uit andere spellen zoals Jenseits van Theben, en dat werkt altijd wel
+ Het spel kan zo gevarieerd worden opgezet dat elk spel een ander gevoel met zich mee zal brengen. Het één brengt een schaarste aan grondstoffen met zich mee, een ander zal erg gewelddadig zijn, terwijl nog een ander meer de euro-bouw-kant zal opgaan
+ De in-te-huren-personagekaarten zijn stuk voor stuk fijn om aan te schaffen, zij zijn voor mij het hart van het spel (of toch de huid die er rond zit)
+ Het is een erg toegankelijk spel, zeker wat het euro-worker-placement-gedeelte betreft, voor het vechtgedeelte moet je je wel even doorheen de nodige stapjes slaan, maar nadien vlot het zeer goed
+ Er is een soloversie voorzien, alsook een 2-spelervariant en een coöperatieve modus (voor elk wat wils dus)

– Het metalen Cthulhuutje is tof, maar eigenlijk een beetje zinloze stretchgoal van de KS-campagne (hij wordt nu overigens apart te koop aangeboden)
– Zoals steeds bij het tijdspoorprincipe moet je wel even op je beurt wachten als je voorafgaande actie veel tijdpunten kostte
– Het is fijn dat het spel een hybride is, en het werkt ook wel, maar ik kan niet zeggen dat het in één van beide (laat staan beide) categorieën uitblinkt
– Het is erg belangrijk dat je weet welke gevaren er op je af komen, anders kan het spel toch voor een anticlimax zorgen, je moet echt anticiperen op het geweld dat eraan zit te komen
– Als het echt allemaal tegen zit, kan het spel op zich wel eens erg snel afgelopen zijn, maar dan moet alles tegenzitten en mag je je bovendien totaal niet voorbereid hebben op een mogelijke aanval (als je haven totaal onbeschermd is, zonder omliggende boerderijen en zonder aanvalskracht achterblijft)
– Thematisch zit er hier gewoon een tang op een varken, je kan het zo gek niet bedenken … het rare is echter wel, dat het in dit spel op zich dan nog gewoon lijkt te werken (wat dan weer een pluim verdient)

Conclusie : Deze AuZtralia bereikte ons ettelijke dagen voor Spiel Essen, maar we vonden jammerlijk genoeg niet de tijd om dit nog voor de beurs te spelen. Dit zorgde er dan ook voor dat het op de stapel terechtkwam en dat het een héle tijd duurde vooraleer het z’n verdiende testsessies kreeg. AuZtralia is een spel van Martin Wallace en laat dat nu één van onze favoriete auteurs zijn. En hij komt in zekere zin aan deze verwachtingen tegemoet. Het eurogedeelte is erg herkenbaar en bovendien supergestroomlijnd (zelfs voor Wallace), het ameritrash-gedeelte is ook goed ontworpen, werkt supervlot, maar is gewoon minder ons “ding”. Ik denk dat het erg belangrijk is dat je in dit spel weet wat er je te wachten kan staan. Je moet anticiperen op het ergste, je moet je gewoon militair voorbereiden en “the happy farmlife” links durven laten liggen (wat niet eenvoudig is voor een die-hard-eurogamer). In onze eerste sessie zat dan bovendien ook nog eens héél wat tegen … en we waren er al niet op voorzien. Concreet verscheen er een tempel relatief dicht bij onze bewoonde wereld. We lieten de tempel ongemoeid, aangezien deze toch niet beweegt en we andere katjes te geselen hadden. Toen kwam echter de kaart die een Old one laat verschijnen in een tempel en plotsklaps stond Cthulhu hem zelve voor onze voordeur. Gevolg is een spoor van verwoesting en vernieling, onvoldoende tijd om te counteren en bovendien zelfs geen mogelijkheid om mee te komen vechten en te delen in de overwinningspunten. Pijnlijke dood van één van de spelers en klinkende overwinning voor de paarse (neutrale) speler. Dit zorgde wel enigszins voor een gevoel van uitgebalanceerdheid, maar we amuseerden ons best met dit spel. Daar dit type van spel niet onmiddellijk onze dada is, moeten we echter toch bekennen dat het uitnodigt om meer te spelen en nog kansen te geven (en dat is meestal niet het geval), dus er zit zeker voldoende uitdaging in dit spel. Ben je dus  op zoek naar zulk een hybride, hou je wel van een Brass superlight gecombineerd met een ameritrasher en een sausje van Cthulhu, dan is dit spel jouw beste keuze.

Titel : AuZtralia
Auteur : Martin Wallace
Uitgeverij : Schilmil games

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s