Paladins of the West Kingdom

pic4462987

+ Een tweede topper in de West Kingdom-reeks
+ Laat het ons niet verbloemen, die Shem Phillips is gewoon belachelijk goed bezig
+ Het materiaal is zoals steeds meer dan in orde, het artwork bijzonder cool
+ Nog meer materiaal in die al kleine doos, het zit nu echt wel vol tot aan het randje, geen plaats meer voor lucht
+ De te leggen puzzel is erg complex, en toch weer niet, het is allemaal superduidelijk door de vormgeving en iconografie, maar de mogelijkheden zijn enorm
+ Het is een multi-player solitaire (waarschijnlijk had je dit hieronder bij de negatieve punten verwacht), maar het doet het belachelijk goed
+ Ik blijf een groeimarge opmerken in de spellen van Garphill games, ook deze is weer een tikje beter dan z’n voorganger
+ Er is misschien niet veel interactie, maar de inquisitie is toch iets om mee rekening te houden en een tegenspeler pijn te doen
+ Als tweespeler gaat dit bijzonder lekker vooruit
+ De acties op de rechterkant van je spelersbord zijn bij een eerste sessie niet evident om allemaal aan elkaar te koppelen, gelukkig heeft met in de banners geheugensteuntjes die aangeven naar welke spoor je moet kijken en op welk spoor je kan vooruit gaan
+ Het uitkiezen van een Paladijn bij aanvang van een ronde is al een tof gegeven op zich, alsook het klaarzetten van die voor een volgende ronde en het wegstoppen van één die misschien niet meer terug in het spel zal komen
+ Het is een beetje zoeken naar combo’s die je niet in één-twee-drie kan maken, het bouwt stelselmatig op, maar lijkt me na 7 ronden wel perfect in elkaar te kunnen vallen

– Het is een stevig te leggen puzzel, het is niet onmiddellijk voor iedereen weggelegd (toch niet als je er niet even voor wil gaan zitten)
– Men had eigenlijk wel een scoreblokje mogen voorzien om de punten op te noteren, want dat overzicht ben je snel kwijt
– Het mooie houten materiaal heeft hier en daar wel een beetje schade, gelukkig heeft men van elke kleur meeple er al één extra voorzien
– Tijdens je eerste speelsessie hou je de spelregels best wat ter hand, zodat je alle stapjes netjes uitvoert, je durft al eens iets te vergeten en alles is daadwerkelijk belangrijk (te betalen kosten, kortingen, bonussen, de sporen waarop je voldoende moet gestegen zijn, de extra’s die de paladijn oplevert, …)
– De tijdsduur zou met een volledige bezetting van vier spelers wel eens kunnen oplopen (geen erg hier, maar hou er wel rekening mee)

pic4547332

Conclusie : Deze recensie zou weer wel eens één van de uitgebreidere kunnen worden hier op dit blog. Het is zo’n spel waarover je héél wat kan vertellen, vooral in de positieve zin. Paladins of the West Kingdom blijft het niveau van Garphill games naar boven stuwen. Uiteraard is dit een pure euro-worker-placement-multiplayer-solitaire-puzzelspel, maar dat doet het belachelijk goed en dan vind ik dat dit niet als een nadeel mag gezien worden. Spelers die hier niet van houden, moeten hier gewoon in een grote boog omheen lopen, maar als dit niet het geval is, dan MOET je dit spel gewoon een keertje proberen. De mogelijkheden die je in elkaar kan boksen door een paladijnkaart te koppelen aan een tavernekaart, de arbeiders op diverse locaties inzetten en de acties vooral beter en gestroomlijnder maken, combo’s zoeken op kaarten en actieplaatsen, oog hebben voor de doelkaarten en het opstuwen van je diverse sporen, … Het is eigenlijk allemaal te veel om op te sommen. De auteurs hebben hun huiswerk goed gemaakt, ze hebben alle mogelijke elementen uit euro-spellen gedistilleerd en gestroomlijnd in één groot spel, dat bewonderenswaardig relatief toegankelijk blijft. Tijdens de eerste ronde heb je nog niet onmiddellijk zicht op wat nu effectief een goede actie is, bovendien zal je in die ronde maar twee (of drie) acties kunnen ondernemen en heb je het gevoel dat je nooit wat klaar zal krijgen in de zeven ronden. Niets is minder waar, het spel begint in ronde vier stilaan in z’n plooi te vallen en des te sneller je gekozen hebt voor je traject des te productiever ga je waarschijnlijk zijn.
Over de productiekwaliteit kunnen we bijzonder kort zijn, deze is erg goed. Het materiaal is degelijk, het artwork supermooi en de doos stevig en bomvol. Eigenlijk is dit een voorbeeld voor vele uitgeverijen. Garphill kiest bewust voor een kleiner type doos, maar stopt deze boordevol materiaal, zodat een inlay zelfs niet meer nodig is (er is trouwens geen plaats voor). Het geheel oogt ook wel bijzonder mooi op je kast moet ik zeggen, maar dan komt de collector misschien in je naar boven en wordt het een kostelijke zaak. Als je nog geen spel hebt uit de reeks en je houdt wel van een stevig boterhammetje, dan zou ik op dit moment voor deze titel opteren. Als de auteur zich aan z’n belofte kan houden om vier trilogieën te maken, dan kan er dus nog wel wat lekkers op ons afkomen, maar we vragen ons af of je deze kwaliteit kan blijven brengen, we zijn alleszins benieuwd naar (nog) meer. Maar we gaan wel proberen om eerst dit spel goed onder de knie te krijgen.

Titel : Paladins of the West Kingdom
Auteurs : Shem Phillips & S.J.Macdonald
Uitgeverij : Garphill games

Advertentie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s