Amul

amul_3d

+ Fan van 7 Wonders en op zoek naar soortgelijke spellen, lees vooral hier verder
+ Je kan tot 8 spelers aan de slag gaan, zonder dat de moeilijkheid verhoogt of de speelduur de spuigaten uitloopt
+ 9 rondjes draften, meer is er niet nodig om dit spelletje af te haspelen
+ Er zijn weer héél wat leuke combinaties te maken, er zijn kaarten met onmiddellijke punten, set-collecting, interactieve kaartjes, einddoelen, …
+ De denkoefening die je moet maken van welke kaarten je op tafel speelt en welke je in handen probeert achter te houden is ook best fijn te noemen
+ Het scoreblokje is wel handig en eigenlijk een must om geen kaarten te vergeten tellen
+ De speloverzichtjes zitten bij het spel, handig tijdens je eerste spel
+ De kaarten herbergen héél wat iconografie, gelukkig is een apart boekje toegevoegd waarin alle kaarten netjes worden uitgelegd
+ Je mag dit spel gerust catalogeren als 7 Wonders light (ik vermoed dat dit een pluspunt is)
+ De speelvolgorde na de eerste volledige ronde wordt bepaalde door de militaire kracht van de spelers, toch een belangrijk gegeven aangezien je dan als eerste mag gaan draften
+ De inlay van het speeldoosje is wel handig, je kan alles al organiseren op spelersaantal zodat je onmiddellijk bezig bent
+ De speelduur zou omstreeks 30 minuten liggen (afhankelijk van het aantal spelers), als iedereen de spelregels kent, lijkt 20 minuten zelfs mogelijk voor 3à4 spelers
+ Fantastisch dat je ook met je handkaarten nog combinaties kan gaan maken en punten kan scoren. Enkel het verzamelen van Arabische en Mongoolse symbolen is zichtbaar voor iedereen en is een open strijd
+ Ondanks het eenvoudige draft-principe ga je toch een fijn tableautje kunnen samenstellen die je sowieso ettelijke punten oplevert als je de kaarten goed weet te combineren

– Dit spel had volgens mij zelfs in zo’n klein doosje (à la Take 5) gestopt worden als je het overbodige speelbord eruit laat
– Er staat best wel wat iconografie op de kaarten, dit is toch even wennen
– Je hebt niet echt veel zicht op de scores van de andere spelers, moeilijk in te schatten en alle punten worden pas aan het einde van het spel verrekend (ik vind dit geen minpunt, maar ik kan me voorstellen dat sommigen hier over vallen), bovendien zijn er altijd onbekende factoren omdat de handkaarten ook nog meetellen
– Qua herspeelbaarheid is er meer dan voldoende aanwezig als je telkens met een verschillend spelersaantal aan de slag gaat, speel je echter constant met hetzelfde aantal spelers en leg je dit spel erg vaak op tafel (wat perfect kan gezien de vlotheid en speelduur), dan lijkt het me wel dat je alle kaarten zal kennen en weten welke combinaties mogelijk zijn (maar ook dit hoeft weer niet als negatief te worden aanzien)

pic4818333

Conclusie : Amul heeft ons in positieve zin verrast. Het spel dendert als een hogesnelheidstrein eens je de kaarten (en vooral de iconografie) een beetje kent. De fasen die je moet doorlopen zijn supersnel en het zal er vooral op aankomen om de juiste keuze te maken welke kaarten je voor je op tafel speelt en welke je op handen tracht te houden. Het draften kan soms interessant zijn, maar meestal is die ietwat overbodig, aangezien je vooral met je handkaarten aan de slag zal gaan. Er zit voor mij voldoende interactie in het spel en het bereikt net die sweetspot qua speelduur-spelplezier. Net zoals 7 wonders is dit een spel dat relatief snel uit een spellenkast zal worden gehaald. Je ziet ook wel dat de mosterd van dit spel grotendeels uit deze voorganger komt en dat kunnen we enkel toejuichen. Of het thema en het artwork dan ook zo erop moesten gelijken, dat had voor mij niet gemoeten. Hier had even goed eens een totaal wacko-gacko-thema op geplakt mogen worden voor mij. Na enkele sessies heb ik ook nog niet het gevoel dat ik het spel al helemaal beheers en dat er niets meer te ontdekken valt, het wordt zelfs leuker met de sessie omdat je de kaarten goed kent en meer en meer combinaties begint te zien. De militaire kaarten leveren rechtstreeks niet zo erg veel op, maar toch is het belangrijk om snel te kunnen gaan kiezen uit de te draften kaarten, maar je hoeft er niet op te spelen. De kunst bestaat er ook in om de juiste kaarten achter te houden op handen en de juiste combinaties te maken voor je op tafel … en dat lukt ook voor iedereen, het is zeker ook een positief spel waarin elke speler z’n doelen die hij voor ogen heeft, weet te halen. Of dat al dan niet voldoende is om mee te dingen voor de winst, dat is dan weer een andere vraag.

Titel : Amul
Auteurs : Remo Conzadori & Stefano Negro
Uitgeverij : Lautapelit/White Goblin Games

Advertentie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s