Pandemic – rapid response

pic4766250

+ Het materiaal, zeker de dobbelstenen en pionnen, zijn erg mooi
+ Het speelbord is overzichtelijk en duidelijk vormgegeven
+ Elke locatie aan boord heeft ietwat andere voorwaarden om te vervullen, dit is een goede zaak (maar je moet het wel goed in het oog houden)
+ Zeker als je de crisiskaarten toevoegt en gaat spelen op het reguliere niveau is overwinnen niet makkelijk
+ Het is een spel in de Pandemic-reeks dat toch eens wat anders is (zie ook onder bij de negatieve punten)
+ De eigenschappen van de karakters zijn divers, en bovendien erg belangrijk, je gaat ze goed kunnen gebruiken tijdens het spel
+ Je kan de moeilijkheidsgraad (zoals steeds) gaan aanpassen aan je publiek en goesting
+ Ook wanneer je niet aan de beurt bent, denk je actief mee. Je plant je volgende beurt of gaat toch al oplossingen zoeken voor de aankomende problemen
+ De spelregels zijn duidelijk en overzichtelijk en dat moet ook wel bij dit soort chaotische, snelle spellen, iedereen moet weten wat er te doen staat
+ De speelduur is prima, zelfs kort af en toe als je al snel het loodje legt

– In principe mag er niet gecommuniceerd worden, maar dit vind ik persoonlijk erg jammer (toch één van de redenen waarom je spellen speelt, zeker coöp)
– Het is pure chaos tijdens je beurt, je probeert het tempo zo hoog mogelijk te leggen, waardoor de kans op kleine (onbedoelde) foutjes groot wordt
– Dat deze “Rapid response” het Pandemic-label krijgt opgeplakt, vind ik een beetje een jammere zaak. Ik begrijp wel dat dit vanuit economisch oogpunt belangrijk is en dat er ook wel wat overeenkomsten zijn, maar het is toch een ander spel in mijn ogen
– Het dobbelen moet af en toe ook wel eens meezitten of je bent je volledige beurt kwijt

pic4866504

Conclusie : Ik vergelijk dit spel graag met “Escape – curse of the temple” van Queen games. Tijdens het spelen krijg ik ook meer het gevoel dat het aanleunt bij dat spel, dan bij Pandemic. Ik zie ook wel overeenkomsten met Pandemic, zijnde de karakters, de steden, de miserie waar je door moet, maar zo’n overheersend spelmechanisme (racen tegen de klok, acties uitvoeren op snelheid) is toch een doorslaggevende factor. Ik vind zulke spellen best wel eens leuk als tussendoortje, maar constant op tafel gooien, dat doe ik ook niet. Qua spel leg ik dit spel ook volledig in balans met Escape, ik vind dat (met de soundtrack) iets thematischer dan deze titel. Maar als je meer iets hebt met vliegtuigen en rampen in de wereld, dan gaat dit je misschien meer bevallen. Op de kwaliteit van het materiaal valt eigenlijk bijzonder weinig op te merken, dit is prima in orde. Enkel de kleuren op de karakterkaarten vond ik iets te flets en de rand een beetje raar afgesneden (perfect recht, maar het artwork geeft zo’n beetje een 3D-effect dat misschien niet zo bedoeld was, je moet het zien om me te begrijpen). Wat me wel stoort aan dit spel, is dat er in principe niet gecommuniceerd mag worden. Ik begrijp dat het geheel dan nog moeilijker wordt en dat het thematisch misschien begrijpelijk is, maar ik vind een coöp nu toch wel echt het uitgelezen spelprincipe waarbij samenwerken hoog in het vaandel moet worden gedragen. Ik denk dat dit spel dan ook niet snel in mijn collectie zal opduiken, enerzijds omdat ik al Escape heb, anderzijds omdat ik ook (nog) geen verzamelaar ben van het Pandemic-assortiment. Behoor je wel tot één van de groepen (die dit soort spel nog niet heeft of die alles van Pandemic koste wat het kost moet hebben), dan is het wel de moeite waard om het spel eens te proberen.

Titel : Pandemic – rapid response
Auteur : Kane Klenko
Uitgeverij : Z-man games

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s