Icaion

pic4653589

+ Dit spel heeft een erg volwassen thema en speelt zich af in een unieke wereld, waar overigens bijna alle spellen van deze uitgever zich afspelen
+ Het materiaal is topnotch, gaande van de mini’s, tot de double-layered spelersborden, de kristallen en het artwork op de kaarten, alles geeft een zeer rijkelijk gevoel
+ Het spel zelf is een deftige euro-puzzel met een rijkelijke ameritrash-saus over (dit gaat dan eigenlijk enkel over het thema en materiaal, speltechnisch is dit euro)
+ Je hebt tijdens een beurt eigenlijk maar twee acties te ondernemen en komt er telkens één of twee te kort, dan weet je dat je een goed spel in handen hebt
+ Het spel heeft een iets langere speelduur, maar deze valt nog net binnen de limiet (met een volle bezetting vrees ik dat het er wel een tikje over gaat)
+ De strijd is best heftig voor de steenfragmenten aangezien hiermee de grote punten gescoord worden aan het einde van het spel en deze beperkt in aantal zijn
+ De kleuren van de kristallen hebben elk een functie en eigenschap, dat is erg tof gevonden in dit spel
+ De inlay in de doos om dit spel op te bergen is flawless, daar wordt een mens erg gelukkig van als hij dit ziet
+ Er staan wel wat symbolen op de kaarten, maar je krijgt een handig overzicht in de spelregels en het speelt nog intuïtief, dit is nog net binnen de perken (we vrezen het ergste voor de volgende titel van Tabula games die we zullen recenseren hier op de blog, dus we vermelden het hier al maar een keertje)
+ Er zijn ook tussentijds punten te rapen met het verwijderen van de parasieten tijdens een ronde, dit zorgt toch ook weer voor een extra doel tijdens een ronde die al zo beperkt in acties is, het wordt kiezen geblazen
+ Dit spel werkt wel met twee spelers (en er dienen niet veel aanpassingen te gebeuren), maar komt volgens mij pas echt tot z’n recht met vier spelers
+ Het spel is samen met Mysthea te combineren tot een volledig nieuw coöperatief city-defensing spel, je krijgt dus twee spellen voor de prijs van één (op voorwaarde dat je Mysthea al hebt dan natuurlijk)
+ Als je Mysthea hebt, herken je ook veel zaken qua materiaal, symbolen, artwork, thematische zaken, nogmaals een pluim voor de fantasiewereld die hier in deze spellen gecreëerd wordt
+ Lovenswaardig dat elke speler met een eigen held met specifieke eigenschappen aan de slag kan. Deze eigenschappen zijn echt wel pittig, maar toch lijken ze me redelijk in balans (maar hiervoor moet je natuurlijk wel wat speelsessies hebben om dit te doorgronden)
+ Het onzekere aspect van of de Kolos zal bewegen of niet vind ik ook wel tof, de landschapskaarten bepalen de flow van het spel en bepalen wanneer een jaar eindigt, de toegevoegde kolos-kaarten kunnen eruit komen of niet

– Ik vind dat het aantal punten dat je kan scoren niet volledig in verhouding is. Het bouwen levert je soms bijzonder weinig op in verhouding met de eindpunten die je kan scoren uit de combinatie van je steenfragmenten en einddoelen (de steenfragmenten worden eigenlijk dubbel gewaardeerd en dit is doorslaggevend)
– Met twee spelers lijkt de balans me soms een beetje zoek
– Met vijf spelers lijkt het me een tikje te langdradig
– De kleuren op het speelbord zijn niet altijd even duidelijk, ik begrijp dat dit waarschijnlijk een keuze was voor het volwassen artwork, maar speltechnisch zorgt het hier en daar voor wat problemen (ook de witte kristallen komen niet echt overeen met de grijze bergen en de bruine mistkleur is ook niet optimaal)

pic5292581

Conclusie : Icaion is de eerste titel van Tabula Games die hier op dit blog verschijnt en we zijn erg blij dat we een samenwerking met deze uitgeverij hebben kunnen bewerkstelligen, want ze maken erg fraaie spellen. Erg mooi qua materiaal en artwork, maar zeker ook qua complexiteit en enkele vernieuwende spelmechanismen. Ze slagen erin om een stevige euro te verpakken in een volwassen Ameritrash-jasje en dat kunnen we enkel toejuichen.

Deze Icaion blijft qua moeilijkheid nog net in een zone die voor een relatief breed publiek toegankelijk moet zijn volgens mij. Pas op, de puzzel die je gaat maken is niet evident. Je gaat toch telkens weer net dat stapje te kort hebben, net die ene actie te weinig om echt tevreden te zijn van je beurt, maar het is niet anders, je zal moeten gaan voor het meest efficiënte en meest optimale. Je zal ook moeten plannen, vooruit kijken en anticiperen om enkele zaken. Ook de acties die je tegenstrevers ondernemen hebben een uitwerking op jouw speelbeurt, dus ook de speelvolgorde zal belangrijk zijn, soms wil je bewust eerst spelen, soms is het beter om wat later aan de slag te kunnen gaan.

Wat vooral bijblijft voor mij is het niet-alledaagse thema en de wereld waarin dit spel zich afspeelt. Het zuigt je eigenlijk mee in die wereld die zich afspeelt rond de stad en de vijf kraters, een wereld die ook terugkomt in Mysthea (zoals je binnenkort hier zal lezen), maar die dan totaal anders zal gebruikt en aangedaan worden. Je merkt dat er héél wat denkwerk zit achter deze Tabula Games en dat ze hoogwaardige, stevige spellen op de markt willen brengen die vooral de veelspeler zal weten te bekoren.

En mij heeft deze Icaion zeker weten te bekoren, ik vind het ook al eens fijn om mijn favoriete spelmechanismen te zien weerkeren in een fantastiewereld en niet in één of ander duf handelcentrum in Firenze. Ook ik vind het best wel eens leuk om prachtige mini’s te hanteren, zonder dat er moet gevochten worden met een dobbelsteenrol en daarom kan ik dit ook enkel toejuichen. Icaion (en bij uitbreiding de ganse saga) zal wel niet voor iedereen zijn, daarvoor is het misschien net een tikje te complex.

Zoals zo vaak de laatste tijd lijkt dit spel aanvankelijk ook weer erg moeilijk en veel spelregels te herbergen, maar eens je bezig bent, valt alles netjes op z’n plaats en ben je echt verdiept in de acties die je wil uitvoeren en welke je vooral niet kan uitvoeren en dat vond ik erg leuk. Het spel speelt intuïtiever dan je op het eerste zicht zou verwachten en is een stuk nauwer en spannender dan je eigenlijk zou willen en dit is een goede zaak.

Ik kijk al uit naar een volgende sessie (hopelijk dan met vier spelers) en hoop dan iets meer balans terug te vinden in de eindscores, want die liepen met twee spelers echt wel héél ver uiteen.

Titel : Icaion
Auteurs : Martino Chiacchiera & Marta Ciaccasassi
Uitgeverij : Tabula games

Advertentie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s