:strip_icc()/pic5510118.jpg)
+ Het opzetten van het spel kan erg snel verlopen, elke speler heeft een eigen zakje met materiaal dat je erg snel hebt klaargelegd
+ Je kan aan de slag gaan met of zonder de tijdsdruk van doorlopende zandlopers (erg handig om het spel te leren kennen bijvoorbeeld, bovendien kan je zelfs wisselen tussen de rondes)
+ De overwinning behalen is best een spannende bezigheid, alle spelers zullen aan het eind net (of net niet) in aanmerking komen om het spel te winnen
+ Het gebruikte spelmateriaal is niet echt alledaags te noemen, het spel valt eigenlijk wel op tussen de rest dat ons de laatste tijd bereikte
+ We speelden onze eerste sessie onmiddellijk onder tijdsdruk en we kunnen stellen dat dit voor geoefende spelers niet echt problemen met zich meebrengt
+ Het is ook niet zo dat dit spel chaotisch is of wordt onder de tijdsdruk, integendeel zelfs, je kan beter rustig blijven om je acties goed te plannen
+ Je bent allemaal effectief aan het spelen, zonder oponthoud en altijd in beweging (met uitzondering van de raadsfase waarin je wat adem kan nemen)
+ Wij kwamen op geen enkel moment in het spel een vraag tegen, dus qua iconografie een pluim voor dit spel
+ Het spelen van de strijdkaarten zorgen voor wat extra dynamiek en mogelijkheden, dit is een fijne toevoeging aan het spel dat voor het overige redelijk rechtlijnig is
+ De strijd voor het legendarische punt kan best bitsig zijn
– Ik weet het zo niet met het artwork op het bord en de kaarten, de gebruikte iconografie is perfect, maar ik vind het allemaal eerder raar (en totaal niet in verhouding met de coole cover van de doos)
– Als je onder tijdsdruk staat, worden kleine foutjes al snel gemaakt, het is echt wel belangrijk dat iedereen de spelregels (al zijn die relatief beperkt) onder de knie heeft
– Onder tijdsdruk zijn er ook spelers die eerder ruige beweging beginnen maken op en over het speelbord en dit kan er wel eens voor zorgen dat er arbeiders op een foute plaats terechtkomen (ik denk dat het vooral belangrijk is dat je spelers wijst op het feit dat ze beter rustig blijven)
– Een rondje lijkt altijd net te kort te zijn, maar misschien is dit dan weer een positief signaal
– Het legendarische punt halen kan soms ook gewoon héél erg moeilijk zijn, als het gewoon wat tegen zit en de andere spelers een tikje sneller zijn dan jij (maar ook dat is deel van het spel, dus mij stoorde het niet)

Conclusie : Je ben misschien voor- of tegenstander van zandlopers in spellen, maar ze laten niemand onberoerd. Ik was bijvoorbeeld al verkocht aan een spel zoals Time “n” Space, maar daar lag de nadruk echt op snelheid van uitvoering. Hier is de snelheid véél minder belangrijk, zo niet zelfs bijna onbestaande. Hier komt het er veel meer op neer dat je je acties goed plant, want een arbeider die bij de paarse zandloper staat is minstens drie minuten niet beschikbaar om terug in te zetten. Je gaat je tijd echt goed moeten spenderen en indelen, zo kan het best nog lukken om een zwarte actie te spelen in afwachting van de andere zandlopers. Of misschien concentreer je je even op je strijdkaarten om enkele combinaties te maken terwijl je zit te wachten op het verplaatsen van de zandloper om acties te kunnen doen.
Uniek is ook het feit dat elke speler z’n eigen voorraad aan materiaal heeft, hiermee moet je het gewoon doen, ook daar zal je moeten managen, maar de grondstoffen vliegen sneller weg dan ze binnenkomen, dus dat zal geen grote problemen met zich meebrengen. Het is misschien even wennen aan de plaatsingsregels van de arbeiders, maar eens die erin zitten is het gewoon lekker doorspelen geblazen. Het is natuurlijk tof en uniek dat je allen gelijktijdig aan de slag gaat, altijd betrokken bent en dat er best wel wat interactie kan zijn bij het plaatsen van je arbeiders (vooral de kleine dan, want de grote kan je altijd bij een andere plaatsen).
Pendulum is wederom een erg mooi product uit de Stonemaier-stal, maar ik kan me al voorstellen dat er ook wat kritiek op zal komen. Als je ziet hoeveel commentaar er destijds kwam op Wingspan en dit misschien wel het meest populaire of alleszins best verkochte spel van deze uitgeverij is, dan doet deze Pendulum ook alleen het beste vermoeden. Het zal misschien niet zo’n vaart lopen als bij Wingspan, maar ik vind wel dat 999 games er een goede zaak aan heeft gedaan om ook deze titel in hun gamma op te nemen. Het thema spreekt hoogstwaarschijnlijk niet zo’n groot publiek aan, maar de spelers die getriggerd worden door het feit dat dit uit hetzelfde huis komt als Wingspan gaan hier zeker geen miskoop aan doen. Tijd overwint alles, maar overwint deze Pendulum de tijd? Dat is een vraag die we pas binnen afzienbare tijd zullen kunnen beantwoorden.
Titel : Pendulum
Auteur : Travis Jones
Uitgeverij : 999 games