Dreamscape

+ Het artwork is fantastisch en straalt het thema gewoonweg uit
+ Zowel het spelontwerp als het artwork komt van de hand van David Ausloos, we appreciëren dit bij Ryan Laukat, dus zeker ook bij werk van eigen bodem (chauvinisme is hier zeker op z’n plaats)
+ Ondanks de relatief eenvoudige spelregels heeft dit spel toch méér dan voldoende diepgang
+ De puzzel wordt met de minuut interessanter als je alle doelstellingen wil gaan combineren, dan wordt het echt wel uitdagend
+ Dit is het eerste spel van uitgeverij Sylex en je ziet dat er enorm veel liefde en werk in gestopt is. Het houten materiaal is echt om duimen en vingers van af te likken
+ De kaarten zijn allemaal voorzien van een toepasselijke titel, ik zou dit zelfs geen echte flavortekst durven noemen, maar toch zijn ze erg belangrijk voor het speelgevoel (blijkbaar iets waar ook Rahdo het met me eens is)
+ Dit is zonder meer één van de meest thematische abstracte spellen in onze spellenkast
+ Het spel zet aan tot dromen, tot het gebruiken van je verbeelding, want je vormt echt wel een landschap met een set gekleurde schijfjes
+ Je moet lekker gaan manipuleren met de eigenschappen op het bord en de eigenschappen van de droomkaarten, als je hier ietwat op begint te spelen, kan je meer bereiken dan je eerst mogelijk acht
+ De Kickstarter kwam ineens met enkele uitbreidingen (die we jammerlijk genoeg nog niet hebben), maar ook het basisspel herbergt een variant die het spel een stuk uitdagender maakt. Door het toevoegen van de rode fiches ga je nog meer op je tellen moeten passen en wordt het nog een stuk meer gamers game
+ Dit spel speelt met alle spelersaantallen naar behoren, maar vooral met 2 (of 3) vind ik het erg goed. Enerzijds is het dan een stuk compacter, maar ook veel overzichtelijker en voorspelbaarder wat je allemaal op handen kan krijgen
+ De belangrijkste fase in het spel kan simultaan gespeeld worden, hierdoor hou je het ritme er wel goed in
+ Alle mogelijkheden en eigenschappen van de gekleurde schijfjes staan eigenlijk netjes aangegeven op de spelersborden
+ Ondanks het feit dat je héél wat kan gaan manipuleren, moet je eigenlijk maar een zestal symbolen kennen, erg goed gedaan
+ De einddoelen zijn in mijn ogen een stukje minder evident op het zicht, gelukkig krijg je hiervan netjes een overzicht in de spelregels (en dan zijn ze best duidelijk)

– De basisspelregels zijn duidelijk, maar er rijzen toch wel wat vragen tijdens je eerste sessies. Op de duur kom je, na wat opzoekwerk gecombineerd met logisch en gezond verstand, wel tot de oplossing.
– Ondanks de relatief eenvoudige regels is dit spel erg diep, wat in dit geval kan leiden tot AP (hangt natuurlijk veel af van het type spelers rondom de tafel)
– Je kan wel tijdens je beurt al nadenken over je volgende zet, maar als er enkele spelers voor jou aan de beurt zijn, mag je meestal alles gaan herdenken, je kan eigenlijk pas echt beginnen puzzelen als het jouw beurt is (mij stoort het op zich niet, maar de AP-spelers gaan hier wederom het spel vertragen)
– De belangrijkste fase kan je simultaan spelen, maar kan op deze manier wel leiden tot (al dan niet bewuste) foutjes, zeker aangezien er héél wat gemanipuleer gaande kan zijn (ik raad aan om deze fase eerst om beurten te spelen zodat het voor iedereen duidelijk is wat al dan niet mag)

Conclusie : We hadden de eer en het genoegen om het spel al in prototype-vorm te mogen uittesten op één van de speeldagen van Pallieter en waren toen al direct gecharmeerd door het spel. Ik heb ook het gevoel dat er met de opmerkingen aan de slag is gegaan, want het spel heeft toch nog enkele veranderingen ondergaan. Het is ietsje uitgebreider geworden, met meer mogelijkheden en een hoger puzzelgehalte en dat weten we zeker te appreciëren. Het heeft ook z’n tijd geduurd vooraleer dit spel volledig geproduceerd was, maar als je het resultaat ziet, dan begrijp je ook hoe dit komt. De uitgever heeft echt het onderste uit de kan gehaald wat de componenten betreft. Het artwork was al fantastisch, dat hadden we al mogen aanschouwen, maar eigenlijk doet dit spel in zijn totaliteit z’n titel alle eer aan.

Wat ik vooral erg knap vind aan dit spel is dat dit een puur abstracte euro is, die toch zo veel sfeer weet te creëren, zowel rond de tafel als in je hoofd. Het is geen evidente puzzel die je moet leggen en je zal je hersenen af en toe even moeten pijnigen (zonder extreem te worden) om een goede keuze te maken, maar toch straalt dit spel ook een zekere Zen-factor uit. Dit zal deels te maken hebben met de tekeningen, maar ook het feit dat het allemaal wel klopt.

Een tweede aspect dat ik zeer leuk en positief vind is het manipulatieniveau van dit spelletje. Het lijkt aanvankelijk alsof je maar weinig zult kunnen bereiken in die luttele zes rondjes, maar eens je goed en wel begint te combineren met de acties van de schijfjes en de eigenschappen van je droomkaarten, dan kan je vaak meer dan je denkt. Het is dan ook kicken als je tijdens je beurt je vooropgestelde doelen kan bereiken, met inachtname van de einddoelen of de volgende droomkaart. Ik krijg hiervan zo’n beetje een “snooker-gevoel”, niet enkel de bal potten, maar ook je volgende stoot voorbereiden, niet evident, maar machtig als je erin slaagt.

Dit bovenstaande zal ook z’n nadelen hebben ongetwijfeld. Spelers die echt alle mogelijkheden gaan overlopen en die niet echt flexibel zijn met mogelijke manipulaties gaan misschien verdrinken in hun gedachtegang. Het kan ook niet de bedoeling zijn dat dit spel te lang gaat aanvoelen, want op zich zijn zes rondjes nu ook niet zo extreem. Gelukkig heb ik geen medespelers die aan dit fenomeen lijden, maar ik zet het er graag bij zodat jullie er rekening mee kunnen houden.

Wat de uitbreidingen betreft, kan ik voorlopig dus weinig kwijt. Ik kan ook nog wel zeker enkele sessies aan de slag met het basisspel en variant (die je best toevoegt na enkele sessies), maar het kriebelt toch een beetje om de uitbreidingen er op termijn bij te plaatsen, al is het maar gewoon omwille van het prachtige materiaal en het unieke karakter van dit spel.

Ik kan Dreamscape enkel aanraden aan spelers die op zoek zijn naar een prachtig, abstract spel met héél véél fijnzinnig thema. Spelers die houden van manipuleren met minuscule zaken om toch maar die doelstellingen te proberen te bereiken, gaan hier op kicken. Als je dan ook nog weet dat dit een product van Belgische makelij is (toch het ontwerp en artwork), dan kan ik het enkel een grote duw in de rug geven.

Titel : Dreamscape
Auteur : David Ausloos
Uitgeverij : Sylex

1 Comment

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s