City builder – ancient world

+ Het is best een pittig puzzeltje, iets wat je eigenlijk niet verwacht
+ Het artwork is niet alledaags te noemen (maar brengt ook wat problemen met zich mee, zie onder)
+ De manier van punten behalen is ook niet-alledaags en verfrissend uniek (zie ook conclusie)
+ De eindconditietegels herbergen allemaal toffe voorwaarden voor het behalen van punten en lijken me erg uitgebalanceerd
+ De grote punten zijn toch te behalen bij het wegspelen van gebouwtjes, indien de andere spelers er niet op spelen en je de overmacht begint te halen (in onze sessie 2 sterke en 2 zwakke spelers), hier moeten alle spelers eigenlijk rekening mee moeten houden en naar spelen
+ De KS-versie heeft best fraai materiaal (geen idee hoe dit zit voor de retailversie)
+ Eens je het spel kent, kan je dit vlug gaan spelen en volgen de speelbeurten elkaar redelijk snel op

– De visuele keuzes zijn niet altijd goed te noemen, de kleuren zijn nogal flets en het is best even wennen aan de tekeningetjes die ertoe doen op de tegels
– Door dit artwork is het ook bijna onmogelijk om te zien wat andere spelers aan het doen zijn, dat zie je gewoon niet vanop een afstandje
– Soms moet je echt op zoek gaan naar bepaalde kleuren om gebouwtjes te kunnen zetten, als je dan veel pech hebt met het trekken van tegels zit het soms echt tegen (gelukkig wordt dit gecounterd door de mogelijkheid van het inruilen van tegels)

Conclusie : Deze City builder kwam totaal onverwacht op mijn pad. Een vriend had deze gebacked op Kickstarter en bracht hem een keertje mee. Het moet gezegd, het was een tof puzzeltje dat je in elkaar moet boksen. Het tegel-leg-gedeelte is natuurlijk niets nieuws op zich, dat ken je ongetwijfeld al vanuit andere spellen. Je kan zelfs stellen dat dit spel het visueel een stukje minder doet, want qua zichtbaarheid is het niet altijd makkelijk om dingen te onderscheiden. Maar als je hier even kan doorheen kijken, zie je wel héél wat andere troeven die dit spel wel voor heeft op andere spellen.

In de eerste plaats is het scoresysteem best interessant. Het feit dat je gebouwen wegneemt op speelbordjes tussen spelers en zo je puntentotaal bij elkaar sprokkelt en dat van de andere spelers beperkt is al tof gevonden. Ook het aanschaffen van de eindconditietegels door in een rechthoekige vorm te bouwen is een extra puzzel in de puzzel en bijzonder goed gevonden. Deze elementen bij elkaar zorgen ervoor dat dit spelletje niet zonder slag of stoot ergens in je achterhoofd verdwijnt, maar toch even blijft sluimeren.

Ik durf eigenlijk niet zeggen of ik nu per se het spel ook in mijn collectie moet hebben, dat heb ik niet echt met veel spellen meer, maar het is zeker een spel dat ik nog eens wil uitproberen, want dan ga je er enkel beter in worden. De eerste sessie mag je gerust zien als een oefenpotje, want de puzzel is moeilijker dan je denkt en verwacht. Ik kan gerust stellen dat deze City builder – ancient world een aangename verrassing was van een voor mij totaal onbekend spel.

Titel : City builder – ancient world
Auteur : Andrei Filip
Uitgeverij : Inside Up Games

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s