Messina 1347

+ En jawel dames en heren, we zitten weer met een rasechte “Suchy”
+ Speeltechnisch zit dit wederom erg knap in elkaar, de spelmechanismen klikken in elkaar als de betere klik-laminaat van een vooraanstaand merk
+ Je hebt héél wat doelen om op te spelen en nog meer wegen om ertoe te komen
+ De gebruikte iconografie is erg duidelijk en intuïtief
+ De spelregels zijn redelijk lijvig, maar wel erg duidelijk en goed geschreven en alle mogelijke spelsituaties die we zijn tegengekomen staan er in vermeld
+ De meegeleverde speeloverzichtjes zijn handig meegenomen, zeker om het spel uit te leggen en om de voorbereiding van de rondes te doen
+ Er kunnen erg veel denkstappen ondernomen worden om de perfecte beurt te gaan spelen, en om te gaan combineren op een combinatie van een combinatie
+ Er kan geopteerd worden voor een geavanceerde variant waardoor er op andere manieren kan gescoord worden
+ Voor de die-hard eurogamer is dit zonder twijfel een lekkernij die je niet gaat laten liggen
+ Het worker-placement-gedeelte van het spel is weinig vernieuwend, maar voelt wel erg juist en vertrouwd aan, zodat je er naar hartenlust mee kan gaan “spelen”
+ De scores lopen uiteindelijk voor alle spelers best wel op, maar het verschil gaat meestal toch wel duidelijk zijn

– Over artwork valt te redetwisten, maar het oogt allemaal wel redelijk druk (dat gevoel hadden we bij Praga Caput Regni trouwens ook al héél erg)
– Met een volle bezetting loopt de speelduur best op, het had een rondje korter mogen zijn (zelfs dan zou je de meeste doelen wel halen, nu krijg je een situatie waarin er volledig kan geoptimaliseerd worden)
– De spelvoorbereiding, bij aanvang en tussen elke ronde, zijn best stevig te noemen, je moet wel doorheen wat stapjes alvorens aan de slag te kunnen gaan
– Er is in dit spel weinig tot geen mogelijkheid om elkaar echt te blokkeren of een beetje op te houden (je kan misschien een bewuste tegel proberen weg te nemen, maar dit brengt jezelf ook in de problemen, dus qua interactie is er bijzonder weinig animo)
– Doordat je soms een beurt kan spelen waarbij je duchtig combineert, durf je het overzicht wel eens te verliezen omdat je op een gegeven moment al zo ver weg zit van je reguliere actie
– De enorme hoeveelheid aan mogelijkheden zorgt voor AP, zonder enige twijfel, zelfs bij ons was het soms denken geblazen (en wij zijn vlotte spelers, al zeggen we het zelf)
– Er is misschien net iets te veel mogelijk in het spel (zoals hierboven al gezegd over de speelduur), je kan zelfs volledig optimaliseren op alle sporen en dat lijkt me net te veel van het goede (ik zie jullie bedenkelijk kijken dat dit uit mijn digitale pen vloeit en je hebt gelijk, normaal weet ik dit zeker wel te appreciëren)

Conclusie : Laat me duidelijk zijn, Messina is een fantastisch spel met prachtig in elkaar vloeiende spelmechanismen. Je gaat keuzes te over hebben en je gaat voldaan van de speeltafel vandaan stappen na het potje … maar … de lat ligt hoog, héél erg hoog wat Vladimir Suchy betreft.

Als je weet dat dit in een rijtje komt te staan met Pulsar, Underwater cities en Praga Caput Regni, dan weet je ook dat er streng zal geoordeeld worden. Op sommige punten zal deze Messina voor mij persoonlijk op de toppositie staan, maar voor héél wat andere ook eerder onderaan het lijstje. De speelduur is er ongetwijfeld ééntje van, want die kan echt wel stevig oplopen, toch nog een stukje meer dan de andere titels. Zeker als je met een volle bezetting aan de slag gaat, moet je een dikke drie uur rekenen. Zoals reeds vermeld voelde het spel net dat rondje te lang aan, wat op zich makkelijk aanpasbaar zou moeten kunnen zijn. We zien wel meer spellen verschijnen de laatste tijd die een standaard en een lange versie aanbieden, dat had hier mijns inziens ook gekund.

Daarnaast is er ook zeker rekening te houden met AP. De keuzestress komt in dit spel als een vloedgolf (of pestgolf) over je heen en dan is het soms wel eens even zoeken geblazen. Persoonlijk hou ik hier wel van, omdat ik een “gevoels”-speler ben en geen “denk”-speler, maar als je hem met het foute publiek op tafel legt, ga je toch in de problemen komen, want het is echt een spel waarin je kan gaan optimaliseren. De acties op zich zijn best makkelijk, duidelijk en in grote lijnen hetzelfde, maar het zijn de kleine beslissingen die soms verregaande gevolgen hebben, meestal in de positieve zin. Je kan je dus al voorstellen dat je alle mogelijkheden even af toetst alvorens je zet uit te voeren.

Waar Messina dan weer in excelleert, is de hoeveelheid aan bochten die je kan gaan nemen om je gewenste en mogelijke acties te gaan ondernemen. Iedereen wordt in zekere zin wel in een richting geduwd (zelfs al bij aanvang van het spel), maar het is aan jou om die richting te volgen of toch nog iets anders te gaan proberen. Alle acties die je onderneemt, zullen ook (on)rechtstreeks gevolgen hebben voor volgende beurten en acties. Je bouwt je spel hier ook gaandeweg op, maar niet enkel met het principe “grondstofje verzamelen om in te ruilen voor een gebouwtje dat dan weer iets oplevert”. Deels wel uiteraard, maar het is meer dan dat. Je speelt met je arbeiders op het centrale bord, op je eigen bord probeer je bijkomende acties en grondstoffen vrij te spelen, je gaat op de sporen proberen vooruit te geraken, je gaat ratten opruimen (als het even kan) en richt je pijlen ook al op de langere termijn in de vorm van “herpopulatie” van Messina en enkele einddoelen.

Op basis van het geheel kan ik ook niet anders dan positief zijn over Messina, want het past wel volledig in mijn persoonlijk spellenkraam. Het is zonder twijfel één van de beste stevige euro’s die dit najaar op de markt is gekomen, maar dat kon je eigenlijk al van ver ruiken. Als je een stevige euro-speler bent, ga je hier dan ook weinig verkeerd mee doen als je deze titel in je collectie binnenhaalt. Hou er wel rekening mee dat het hier allemaal wat meer speeltechnisch en mechanisch aanvoelt als je bijvoorbeeld gaat vergelijken met Ark Nova. Deze laatst genoemde blijft in de algemene stand voor mij dan ook nog wel de bovenhand halen.

Titel : Messina 1347
Auteurs : Vladimir Suchy & Raul Fernandez Aparicio
Uitgeverij : Delicious games

Advertentie

2 Comments

  1. Wat ik een beetje mis in deze review is het thema. Messina is gebaseerd op een historisch feit (waargebeurd) en dat heeft het ontzettend goed uitgewerkt. Voor mij is zo’n ‘verhaal’ toch wel een meerwaarde voor een spel.

    Geliked door 1 persoon

  2. Dag Jan,

    bedankt voor je reactie. Ik begrijp zeker wat je bedoelt, maar ik voelde dit dan totaal weer niet zo aan. Oké, er zit ongetwijfeld een historisch feit vast aan dit spel, maar als je de intro in de spelregels niet leest (wat ik vaak niet doe trouwens, voor mij draait het meer om het spel) dan kom je eigenlijk bijzonder weinig te weten over het historische aspect. Op geen enkel moment in het spel kom je tekst tegen die wat meer vertelt over het feit, persoonlijk vind ik Ark Nova of Wingspan dan thematischer aangezien er nog tekst op de kaarten staat die je kan gaan lezen. Voor mij zijn de spellen van Suchy toch vooral spelmechanisch erg sterk en is het fijn dat hij er een niet-alledaags thema opplakt. (Bij Praga heb ik wel geleerd dat er eieren werden gebruikt als bindmiddel om de brug te bouwen.)

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s