Walnut Grove

+ Het spel combineert enkele traditionele spelelementen op een erg toffe manier
+ Het materiaal is old-school, houten blokjes en pionnen, maar kwalitatief zeker in orde
+ De spelregels omvatten de volle 4 bladzijden, meer heb je er blijkbaar niet nodig om toch een stevig spel te brengen, zalig om dit soort spellen terug op te pikken
+ De acht speelronden vliegen werkelijk voorbij, 3 van de 4 fasen verlopen simultaan dus dat zal hier niet vreemd aan zijn
+ Als je ervan houdt een héél stevig pluspunt : je komt enorm onder druk te staan in dit spel, je gaat goed op je tellen moeten letten om niet in de problemen te komen

– Dit is een erg nauwe euro, bouw niet te snel op want dan kom je in de problemen
– De flow moet ook een beetje meezitten, want de plaatsjes waar je terechtkan op het speelbord zijn beperkt
– Er zit ook wel een kleine geluksfactor in het spel bij het trekken van de juiste tegels en munten
– Een scoreoverzichtje op een kaartje of bord ware handig geweest (ondertussen vind je dit wel op BGG om af te drukken, handig)
– De druk van het kartonnen materiaal verliep in die tijd niet altijd zoals het hoort, het artwork staat niet altijd gecentreerd op de tegeltjes, munten en fiches

Conclusie : We blijven deze old-school pareltjes graag voor jullie boven halen in de komkommertijd voor boardgames (als die nog zou bestaan?). Walnut grove is een erg nauwe euro die ettelijke spelmechanismen netjes en vlekkeloos met elkaar verbindt. Het is een euro waar de punten niet hoog zullen oplopen en waarbij je een beetje tegen de natuur van dit soort spellen moet gaan spelen. De grondstoffen waar je zo hard voor moet sparen verdwijnen als sneeuw voor de zon tijdens de winterfase en dit kan best frustrerend zijn. De voorzichtige speler gaat hier een stuk verder geraken dan de ondernemende en in dat opzicht springt dit spel al een beetje uit de traditionele euro-band.

Walnut grove speelt zich af over acht ronden die elk uit vier fasen bestaan. Deze worden aangegeven door centrale schrijven (zie foto boven). Tijdens de eerste fase bouw je jouw land uit, je trekt een aantal tegels uit de zak en mag het voorgeschreven aantal aanleggen aan je speelbord (hierboven mag je één tegel kiezen uit de vier getrokken). Daarna ga je jouw pionnen op dit land plaatsen om grondstoffen te produceren. Elke ronde is er trouwens één grondstof die extra geproduceerd wordt als je er een werker naartoe stuurt (in bovenstaand geval rots). Het aantal tegels waaruit een gebied bestaat, geeft aan hoeveel grondstoffen je zal produceren. Hou er ook rekening mee dat het land de grondstoffen kan herbergen, anders moet je ze onderbrengen in een schuur of verlies je ze gewoon. De derde fase is de enige die niet simultaan kan verlopen. Beurtelings verplaatsen de spelers hun speelfiguur in de stad (centrale speelbord) om daar één actie uit te voeren. Zo kan je extra werkers verwerven, schuren of huizen bouwen, scoretegels aanschaffen of grondstoffen verkopen voor geld. Dit geld heb je overigens echt wel nodig, zowel tijdens het spel (als je over de helft van het speelbord beweegt moet je betalen) als op het einde van het spel wanneer ze punten opleveren. In de vierde en laatste fase van een ronde moet je grondstoffen betalen. Al je werkers moeten gevoed worden met (minstens) één grondstof in hun kleur en bovendien moet je ook nog eens hout voorzien om ze te verwarmen (tenzij ze een huisje hebben).

En het zijn deze kosten waar je echt wel rekening mee moet houden, want elke kost die je niet kan betalen levert je boetetegels op. Je kan deze nog inlossen voor 3 grondstoffen, maar als je dan weer boete moet nemen, dan leveren ze steeds 2 strafpunten op en dit kan echt wel oplopen. Je moet dan ook zeer omzichtig te werk gaan in dit spel. Je hebt maar acht ronden om iets op te bouwen, maar als je te snel gaat, zijn de kosten te hoog en mag je het vergeten. Als je er echter in slaagt om altijd netjes toe te komen met datgene dat je nodig hebt, dan is de voldoening ook wel groot. Een tikje geluk heb je nodig bij het trekken van de juiste tegels (hoewel je toch altijd keuze hebt uit enkele) en vooral de timing in het dorp kunnen erg bepalend zijn, maar ook hierop zou je kunnen gaan anticiperen.

Walnut Grove speelt op minder dan een uur en dat maakt dit ook tot een aangenaam geheel. Het is nauw, je zal vaak gaan vloeken dat al je zuurverdiende grondstoffen weer compleet weg zijn en dat je nog bijna niets opbouwde, maar aan het eind van het verhaal zou er toch een voldaan gevoel moeten zijn dat je doelen hebt kunnen bereiken. Maar het is wel belangrijk dat je in je achterhoofd houdt dat dit spel dus anders is dan de andere euro’s. Het is allerminst een puntensprokkelaar, er is geen enkele overschot in de beginfase en je keuzes blijven eerder klein en beperkt. Als je op zoek bent naar dit type van spellen, dan kan ik niet anders dan dit spel aanbevelen. Hou je meer van ruimte, véél keuzes en actiemogelijkheden, dan is dit niets voor jou.

Titel : Walnut Grove
Auteurs : Touko Tahkokallio & Paul Laane
Uitgeverij : Lookout spiele

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s