Troublez

+ Het artwork spreekt onmiddellijk aan
+ Het push-your-luck-gedeelte van het spel is een beetje atypisch en moet je even aan wennen
(je draait je sneller vast dan je aanvankelijk verwacht)
+ Er zijn slechts 3 actiekaarten om even door te nemen, je bent hier erg snel mee weg en ziet direct de mogelijkheden die je krijgt
+ De regels die je moet volgen om kaarten in een rij te leggen zijn eigenlijk bijzonder goed gevonden, op die manier heb je toch af en toe tactische keuzes (hoe klein ook) te maken
+ Buiten je beurt verzamel je ook kaarten, interessant om toch betrokken te blijven
+ De gekozen kleuren zijn dit keer niet alledaags en dat juichen we hier wel toe

– Het thema is mooi vormgegeven, maar doet er bijzonder weinig toe, het had even goed iets totaal anders kunnen zijn (maar dat is natuurlijk vaak het geval)
– Er zijn slechts 3 verschillende actiekaarten, goed voor het basisspel, maar misschien had men nog wat extra’s kunnen voorzien om het nog interessanter te maken
– Het push-your-luck gegeven is en blijft ook wel wat spelbepalend, een beetje geluk of tegenslag kan wel degelijk het verschil maken
– Een verzamelde set levert misschien net té veel punten op, bovendien zijn deze punten ook veilig gesteld en hierdoor voelde het spel voor mij persoonlijk iets minder spannend aan

Conclusie : Deze Troublez bevindt zich voorlopig nog in prototype-vorm, maar zal weldra ongetwijfeld wel op de markt komen. Voor de Zombie-fans onder ons is het misschien fijn dat men er dit thema heeft opgeplakt, maar eerlijk gezegd doet het er weinig toe. Het is vooral zo’n typisch pestspelletje dat je de nodige leute bezorgt rond de speeltafel. Het push-your-luckgedeelte is ietwat vernieuwend, omdat je aanvankelijk nog wel eens naast de risico’s van de plaatsingsregels durft te kijken, maar eens je dat in de vingers hebt, lukt het best aardig om te optimaliseren en te anticiperen.

In een beurt moet een speler minstens één kaart van de trekstapel opendraaien. Deze kaarten worden in drie rijen in het midden van de tafel gelegd volgens de plaatsingsregels, zijnde :
– de kaarten moeten in een oplopende volgorde worden gelegd
– je mag enkel kaarten toevoegen links of rechts van de rij (dus niet tussenvoegen)
– er mag nooit een kaart naast een andere liggen van dezelfde kleur
– er mag nooit een kaart met dezelfde waarde in éénzelfde rij liggen
– van elke soort actiekaart mag er slechts één in een rij liggen
Je mag zo lang kaarten opendraaien en toevoegen als je wil, maar als je de kaart niet kan leggen volgens bovenstaande regels ben je kapot en krijg je geen beloning.

Stop je wel tijdig, mag je één volledige rij nemen als beloning. De actiekaarten worden onmiddellijk uitgevoerd en de genummerde kaarten verzameld in setjes. Een set bestaat uit een opeenvolging van kaarten waarden 1 tot en met 5 of 4 keer dezelfde waarde (kleur doet er nu niet meer toe). Als je zo’n set kan maken, draai je één kaart om als kenteken dat je een set verzamelde, de andere kaarten worden afgelegd. Daarna mogen alle spelers om beurten (of je een beloning kreeg of niet), één kaart nemen uit het midden (indien beschikbaar). Ook nu mogen ze enkel kaarten nemen aan de buitenkant van de rijen.

De actiekaarten zijn erg duidelijk en eenvoudig :
– bijl : je moet één van je eigen kaarten verwijderen (dus een nadeeltje als die in je rij zit)
– vangnet : je mag één kaart van een tegenspeler afnemen
– shotgun : je noemt één waarde en de tegenspelers moeten (indien mogelijk) zulk een kaart afleggen op de aflegstapel
– barricade : geldt niet als actiekaart, dus er mogen er meerdere in een rij komen te liggen, deze kaart bedekt de onderliggende kaart zodat er terug mogelijkheden openen om kaarten in de rij aan te leggen. Van zo gauw een speler de onderliggende kaart claimt, gaat de barricade op de aflegstapel

Zo spelen de spelers om beurten tot de trekstapel leeg is (bij 2-3 spelers één keer, bij 4-5 twee keer en met 6 spelers speel je hem drie keer door). Elke verzamelde set levert 10 punten op, elke losse kaart 1 punt. De speler met de meeste punten wint uiteraard.

Het spel is in mijn ogen ook wel vooral leuker met meerdere spelers, dan moet je jouw pestfactor toch wat over de spelers trachten te verdelen en zal het spel ook meer uitbalanceren. Met twee spelers wordt het al gauw duidelijk welke kant het zal opgaan en is het niet echt spannend meer. Troublez is en blijft luchtig, relatief snel gespeeld en gewoon zo’n spel waarbij je ook niet te zwaar moet nadenken of levensbelangrijke keuzes moet maken. Het voelt allerminst alsof je achterna wordt gezeten door een horde zombies, dus wat dat betreft is het thema niet helemaal geslaagd.

Titel : Troublez
Auteur : Petr Vojtech
Uitgeverij : Albi

Advertentie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s