Click! The great wall

+ Prachtige vormgeving op de kaarten, het straalt echt wel iets uit
+ Het lijkt makkelijk om in elkaar te puzzelen, maar dat is allerminst het geval
+ Je kan meer dan het lijkt, met twee actiekaarten kan je soms wel deftig manipuleren
+ Je blijft steeds actief betrokken, want als je combinatie in een andermans beurt op tafel komt te liggen, kan je ook gaan scoren
+ Er zitten maar 3 riksja-kaarten in het spel, maar ze komen altijd ongelegen, fantastisch toch
+ De situaties kan erg snel veranderen, soms ook in je nadeel, maar zeker ook in je voordeel
+ Een pasbeurt hoeft hier geen ramp te zijn, we denken zelfs dat, mits wat geluk bij het inwisselen van je kaarten, je dan een goede zaak kan doen in de volgende beurt

– Je bent zeker af en toe afhankelijk van wat geluk, je combinaties kan plots voor je voeten worden geworpen zonder er enige inspanning voor te moeten leveren
– Het artwork is zeer mooi, maar de nuttige info (zijnde de symbolen) zijn relatief klein op de kaarten gedrukt, zo gaan ze een beetje verloren in het geheel. Voor ons hadden ze iets groter en centraler op de kaart mogen staan
– Het klinkt misschien belachelijk, maar de speler die ondersteboven op het geheel kijkt, moet zich toch een beetje instellen op dit gegeven, of je gaat foutjes maken tegen het spiegelen (maar dit ligt vooral aan mijn beperkt meetkundig inzicht vrees ik)
– Sommige opdrachten zijn beduidend moeilijker dan andere, dan moet het echt wel mee zitten om ze te behalen (je kan ze wel inruilen voor een volledige pasbeurt gelukkig)

Conclusie : Dit kaartspel is het eerste in een reeks kaartspellen van Jolly Dutch die we de komende periode zullen bespreken. Na het lezen van de spelregels van enkele spellen viel al onmiddellijk op dat ze allen compleet verschillend zijn … en dat vinden we een ongelooflijke troef. Dit keer hebben we niet te maken met pokervarianten of slagen-halen-spellen, elk kaartspel heeft hier z’n eigenheid, unieke thema en specifieke spelmechanismen.

In Click! The great wall proberen de spelers door middel van manipulatie de kaarten die in een gemeenschappelijke rij (de Chinese muur) liggen op de juiste plaats naast elkaar te krijgen, zodat de symbolen overeen komen met hun opdrachtkaarten. Deze opdrachten stellen een foto voor van een deel van de muur.

Als je aan de beurt bent, leg je eerst alle zichtbare riksja-kaarten een stapje naar rechts op de muur. Deze kaarten zorgen ervoor dat een combinatie gebroken wordt en dat de onderliggende kaart niet verwijderd of verplaatst kan worden, héél irritant. Daarna moet de speler één muurkaart uit de vitrine toevoegen aan één van de uiteinden van de muur. Tenslotte moet je verplicht één (of twee) actiekaarten spelen om de muur te gaan manipuleren. Zo kan je kaarten gaan verleggen, ruilen, verwijderen, een extra opdrachtkaart trekken, een kaart uit de aflegstapel halen en terug aan de muur leggen, … Op deze manier tracht je te voldoen aan één van je opdrachtkaarten of die van de algemene voorraad (3 in totaal). Als het zo ver is, roep je “click!”, maak je de foto en scoor je de opdrachtkaart. De gebruikte muurkaarten worden verwijderd en op de aflegstapel gelegd. Als laatste actie in je beurt vul je je hand terug aan tot 3 actiekaarten en 2 opdrachtkaarten.

Ook de andere spelers moeten aandachtig zijn, want als hun combinatie zichtbaar wordt, mogen ze even goed een foto nemen. Behalve van de gemeenschappelijke opdrachten, die mogen enkel door de actieve speler vervuld worden. Als de laatste gemeenschappelijke opdracht vervuld wordt, eindigt het spel trouwens onmiddellijk. Ook wanneer de laatste opdrachtkaart van de stapel getrokken wordt, eindigt het spel.

Het klinkt simpel, het speelt ook makkelijk, maar de juiste combinatie vinden is dat zeker niet altijd. Sommige combinaties wil je ook niet te overduidelijk naast elkaar gaan leggen omdat andere spelers natuurlijk ook als kapers op de kust liggen te kijken. Deze Click! duurde wel een beetje lang, langer dan verwacht eigenlijk, maar verveelde wel niet echt. Je blijft als speler betrokken en het is best spannend om te zien of bepaalde combinaties nog blijven liggen of voor je ogen verdwijnen. Het moet af en toe zeker ook gewoon eens meezitten. Als de muur wordt aangevuld tot vier kaarten en jouw combinatie ligt er plotsklaps, dan heb je een simpel speelbeurtje, maar meestal moet je echt zwoegen en proberen om iets klaar te spelen.

Een riksja rijdt altijd op het slechts denkbaar mogelijk moment voorbij, een torenkaart ligt altijd vast en op de foute plaats voor jouw combinatie en een draak correct in elkaar knutselen vraagt ook de nodige inspanning … die plotsklaps door een tegenspeler naar de haaien kan worden gedaan doordat deze een kaart verwijderd. In dit opzicht is het spel ook wel een beetje een pestspelletje, zij het dat het dan onbewust dan bewust gebeurt. Zeker een fijne, eerste kennismaking met deze uitgeverij z’n kaartspellen. We kijken alvast uit naar meer!

Titel : Click! The great wall
Auteur : Vicky Trouerbach
Uitgeverij : Jolly Dutch games, verdeeld door Asmodée

Advertentie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s