Zombie Teenz evolutie

+ Er komt niet zo maar een vervolg aan Zombie kidz
+ Het is een coöperatief spel dat je met de jonge gasten op tafel kan gooien
+ Het basisspel is héél erg makkelijk om in de vingers te krijgen
+ Je bouwt stilaan het spel verder en verder uit, vandaar het evolutie-gedeelte ofte legacy
+ Je wil effectief verder geraken in het verhaal, meer enveloppen kunnen openen, nieuw materiaal en spelregels vrijspelen
+ Het begin van het spelregelboekje bestaat uit een stripverhaaltje dat je ook moet vrijspelen, leuk gevonden
+ Het is een erg compact spelletje, dit kan je makkelijk op een klein tafeltje spelen
+ Om verder te geraken in het spel moet je trachten doelen te bereiken, maar zelfs bij verlies-potjes ga je wel gradueel verder in het spel, dit vind ik een goede zaak (je kan en mag herspelen, maar het hoeft niet noodzakelijk)
+ Het puntensysteem om de evolutie in gang te zetten is duidelijk en netjes uitgelegd, het laat geen vragen achter
+ Er komen wel enkele leuke plot-twisten op de proppen, fijn nieuw materiaal, extra spelregels, … zonder dat ik al te veel ga verklappen

– Voor de veelspeler onder ons is dit misschien net een tikje te eenvoudig en weinig vernieuwend
– Het zombie-gegeven zal ongetwijfeld veel fans hebben, maar er zijn er evenveel die het totaal niets zegt (ik reken mezelf bij deze laatste categorie)
– Het spel wordt gaandeweg een stuk interessanter, maar je moet je wel doorheen enkele potjes worstelen en bepaalde doelstellingen proberen te realiseren om het proces te versnellen (al kan je natuurlijk ook cheaten en onmiddellijk enkele stapjes vooruit zetten)

Conclusie : Ik kan niet al te diep ingaan op de inhoudelijke zaken van dit spel, want dan zou ik al gauw bepaalde zaken verklappen, wat uiteraard de bedoeling niet kan zijn. Ik begrijp perfect dat Zombie kidz zo’n succes is geweest en dat er dan ook een sequel in de tienervorm op de markt is gekomen. Het legacy-gedeelte is echt wel duidelijk en iedereen gaat z’n weg hierin kunnen vinden. Ook het algemene concept en de basisspelregels zijn super eenvoudig en duidelijk. In principe doe je niet veel meer dan je verplaatsen, zombies bevechten en vooral de kratten doorgeven (in den beginne).

De eerste speelsessies zijn dus ook nog redelijk eenvoudig om te winnen en op die manier de doelstellingen te behalen en nieuwe enveloppen vrij te spelen. Vanaf dat ogenblik wordt het ganse verhaal natuurlijk een stukje interessanter en zijn er meer mogelijkheden, maar zal ook de moeilijkheid stelselmatig wat toenemen. Het blijft echter altijd toegankelijk voor een ruim publiek en aangezien je potje na potje opbouwt, gaat dit ook geen enkel probleem geven. De uitdagingen zullen echter gestaag groeien en op een gegeven moment ga je toch stilaan richting je limieten gaan … en dan wordt het natuurlijk pas echt leuk.

Een speelbeurt zelf is best makkelijk. Eerst komen de zombies aan zet: je dobbelt en voert de aangegeven actie uit, zijnde een zombie verplaatsen of een gebeurteniskaart uitvoeren. Komt een zombie in een gebouw terecht, dan wordt dit ingenomen en is het onherroepelijk verloren. Zo gauw de vier gebouwen overrompeld zijn door zombies, verliezen de spelers het spel. Daarna mag de actieve speler tot 2 acties uitvoeren. Je kan je bewegen naar een aangrenzend veld, een zombie op hetzelfde veld verslaan en van het bord gooien of een krat dat bij je ligt doorgeven aan een medespeler op een aangrenzend veld. Je kan ook een krat “vragen” van een speler die op een aangrenzend veld met een krat staat.

Het is dus vooral belangrijk om te weten dat je nooit met een krat zelf kan gaan lopen. De spelers trachten een keten te maken van de gebouwen naar de school, want ze moeten proberen om de vier kratten in de school te verzamelen. Slaag je hierin, dan win je het spel. Tot zo ver de basis van het spel, niet meer en niet minder. Maar … zoals al vermeld, het blijft dus niet bij deze basis.

Persoonlijk weet ik niet zeker of ik de ganse legacy zal kunnen doorspelen, want je moet hem dan effectief wel regelmatig op tafel krijgen (dat lukte ons voorlopig nog met geen enkele legacy), maar omdat een potje zo snel kan doorlopen worden is dit misschien wel eens het geval, de toekomst zal het uitwijzen. Wij zijn alvast benieuwd welke nieuwe avonturen ons te wachten zullen staan. En dat is ook nodig! De basis is een tikje te beperkt om interessant te blijven, maar je weet gewoon dat er nog veel goeds (ofte miserie) op je af staat te komen en dat het niet zo mooi en eenvoudig zal blijven gaan.

Deze Zombie Teenz is dan ook een fijn opstapje om met je kinderen de coöperatieve spellen en het concept legacy te ontdekken. Iedereen blijft zeker betrokken bij het verhaal en ook de acties zijn duidelijk. Let er wel op dat niemand de overhand gaat nemen, want een alfa-speler is in dit soort spellen nooit ver weg.

Titel : Zombie Teenz Evolutie
Auteur : Annick Lobet
Uitgeverij : Scorpion Masqué, verdeeld door Asmodée

Advertentie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s