Precognition

+ Het “dual select system” heeft zeker het nodige potentieel en we zien het misschien nog wel eens opduiken in de toekomst
+ Eens je goed en wel het kaartkeuzesysteem in de vingers hebt, speelt dit spelletje vlotjes weg
+ Alle fasen verlopen simultaan voor alle spelers en je bent constant aan de slag, je kan het tempo er op deze manier echt inhouden
+ Er is een teamvariant, maar vooral ook een coöperatieve variant voorzien die toch de nodige uitdaging biedt
+ De machines zijn dubbelzijdig, de eerste keer start je standaard, nadien gebruik je volgens mij altijd de verscheidenheid
+ Je moet uitbalanceren, blauwe mensen, groene immuuntjes en vooral voedsel genereren, diegene die het beste kan balanceren met z’n kaarten trekt aan het langste eind
+ Het artwork ziet er op zich best goed uit en het materiaal is ook wel fijn vormgegeven (zonder daarom spectaculair te zijn)

– Ik weet het niet onmiddellijk wat het thema betreft, het zegt me weinig en komt ook niet echt overtuigend over vind ik
– Ik blijf een beetje op mijn honger zitten aan het slot, de speler die het meeste voedsel verzameld heeft, wint het spel (kan ook een klein zeer geweest zijn tijdens een eerste sessie waarin het toch een beetje zoeken is)
– Ik had het spel ook een stukje “pijnlijker” verwacht, de gebeurtenissen van de rivier en miserie die op je afkomt zijn best te counteren, hiervoor hoef je niet zo veel schrik te hebben
– Ik vind het moeilijk om de vinger op de wonde te leggen, het spel heeft erg veel toffe elementen maar als geheel schoot het net dat tikje te kort
– Je zit al gauw met een overvloed aan meeples op je bord die je moet inruilen voor fiches, het voelt zo’n beetje artificieel aan wat dat betreft

Conclusie : Dit wordt één van die “vis noch vlees”-recensies. Een recensie waar jullie als lezer bijzonder weinig aan gaan hebben vrees ik. Precognition kondigde zich aan als één van de meest interessante titels die in Essen dit jaar zou verschijnen. Ik had het geluk om vorig jaar al wat inzicht te krijgen in deze nieuwe titel. Toen bleef het bij een algemene beschrijving van het “nieuwe” kaartsysteem, het feit dat er diverse varianten zouden toegevoegd worden en zag het thema er (door enkele tekeningen) erg spectaculair uit. Maar dat gevoel heeft toch al een beetje plaats moeten ruimen voor ontnuchtering.

Precognition hanteert inderdaad een nieuw en uniek spelsysteem waarbij je jouw actiekaarten gaat kiezen op een specifieke manier. Het vergt ook de nodige voeten in de aarde om dit systeem uit te leggen aan de spelers. Ik kan je enkel aanraden om hiervoor je tijd te nemen, rustig te overlopen met voorbeelden of het gewoon een keertje praktisch concreet uit te voeren, want het draften van de kaarten vormt het hart van het spel. Concreet komt het erop naar dat je kaarten gaat kiezen voor de huidige ronde, een kaart gaat teruggeven aan de linkerbuur en er ook ééntje van de speler rechts naast je krijgt en twee kaarten gaat klaarleggen bij deze speler om een ronde nadien er weer één van terug te krijgen. Dit klinkt zeer onlogisch allemaal en is bijna niet in woorden te omschrijven, hiervoor heb je illustraties of een filmpje nodig. De uitgeverij is zich hier ook van bewust en ondertussen is er een animatie verschenen die alles netjes voorstelt, erg handig.

Wat de rest van het spel betreft, is het gelukkig een héél stuk toegankelijker. Je gaat één of beide actiekaarten in een ronde kunnen activeren. Gebruik je er slechts één, dan ga je geen kosten hebben, wil je ze beiden activeren, dan moet je gezonde mensen opofferen en zich laten besmetten. Zijn beide actiekaarten ook nog eens van eenzelfde kleur (type) dan ontvang je ook nog de afgebeelde bonussen. Zijn ze echter van een verschillende kleur, dan kan het zijn dat ze machines activeren. Machines kan je enkel activeren als ze voorzien zijn van batterijen. Maar eens ze gevuld zijn, kunnen ze elke keer gebruikt worden als er aan de beschreven voorwaarden is voldaan (meestal één opgelegde type van kaart en een compleet andere). Deze acties leveren steeds dezelfde zaken op : voedsel, mensen, immuuntjes of batterijen. Het komt er in dit spel vooral op aan om deze vier grondstoffen netjes uit te balanceren, zodat je zo zuinig mogelijk doorheen de ronden glijdt.

12 ronden om precies te zijn, voorgesteld door een rivier waarlangs je passeert met je boot. Elke stap in de rivier brengt ook een gebeurtenis(je) met zich mee. In het eerste van de drie seizoenen zijn deze nog positief (in de vorm van één van de grondstoffen), nadien moet je bepaalde zaken gaan inleveren. Je kan altijd een groene beschermer inzetten om dit te negeren. Vooral in de vierde, achtste en 12de ronde is het opletten geblazen, want dan moet je je gezonde mensen voorzien van voedsel en hier moet je echt naartoe spelen. Vooral in de laatste ronde gaat het zaak zijn om zo veel mogelijk voedsel te voorzien voor je gezonde mensen, want dit zal je eindtotaal qua punten zijn.

Mensen gezond houden en maken dus, dat is hier de boodschap … en aan het eind voldoende voedsel voorzien om ze te voeden. Mensen die je onderweg oppikt of die je inzet om acties uit te voeren, zullen geïnfecteerd zijn en in de ziekenboeg in quarantaine terechtkomen. Gelukkig zijn er de groene “immuuntjes” (Ymmune in het Engels) die voor twee zaken kunnen worden ingezet, enerzijds als dokters die bij de opschoonfase de geïnfecteerde mensen terug gezond kunnen maken. Anderzijds als beschermers die de gevaren van de rivier kunnen counteren, of de bagger (Bane genaamd) uit de weg ruimen alvorens ook dit menselijke slachtoffers maakt.

De opschoonfase is de laatste fase die ook simultaan kan afgewerkt worden. De dokters gaan aan het werk, je moet bane toevoegen en proberen te counteren, verliest eventueel mensen en laat de boot een stapje vooruit zetten op het rondespoor. Ontvang of verlies de aangegeven grondstoffen of annuleer het effect door een beschermer te gebruiken en je kan terug aan het draften gaan. Wie na 12 ronden het meeste gezonde mensen van voedsel kan voorzien, wint het spel. Bij gelijkspel tellen ook de geïnfecteerde mensen mee.

In de teamvariant verandert er eigenlijk bijzonder weinig (lees : niets), maar verdeel je je in twee teams en scoor je de opgetelde waarde aan gezonde mensen aan het slot om te bepalen wie er de winnaar is. Gelukkig biedt de coöperatieve variant wel iets meer aan. Alle spelers moeten enkel doelen proberen te behalen alvorens ze aan het eind ook hun gezamenlijke totaal aan gezonde mensen gaan optellen en een vooraf bepaald aantal moeten trachten te behalen (zijnde 30,45,60 in een 2/3/4 speler-spel). De doelen worden bij aanvang van het spel bij de rivier gelegd, in elk seizoen net zoveel tegels als er spelers zijn. In de actiefase kan je gezonde mensen gebruiken (en dus infecteren) om deze doeltegels open te draaien (1/2/3 mens(en) in seizoen 1/2/3). Deze doeltegels geven aan welke grondstoffen dienen afgegeven te worden om ze te volbrengen. Zijn aan het einde van het verhaal niet alle tegels vervuld, verliezen de spelers sowieso en worden er zelfs geen gezonden mensen geteld.

Ik wil graag nog eens stellig herhalen dat deze Precognition best wel een tof spel is, maar dat ik persoonlijk weinig voeling krijg met het thema. Het spelmechanisme is de moeite om eens te doorlopen en je ziet onmiddellijk mogelijkheden naar toekomstige spellen. Of het spel hier echter voldoende uitgewerkt is voor de veeleisende veelspeler, daar heb ik mijn twijfels bij. Het wil zichzelf zo’n beetje posteren in het zwaardere familiespel-gamma, of het lichtere veelspeler-gamma (zoals je wil), net zoals Living forest vorig jaar deed. Maar waar die titel er in slaagde om vele prijzen weg te kapen, gaat dat hier niet zo snel gebeuren lijkt me. Het kan niet altijd prijs zijn natuurlijk, maar de intentie was alleszins goed en we zullen zeker de coöperatieve variant nog eens proberen tot een goed einde te brengen.

Titel : Precognition
Auteur : Julien Prothière
Uitgeverij : Ludonaute

Advertentie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s