Tiny turbo cars

+ Programmeren tegen een (beperkte) snelheid, maar best wel doordacht
+ Roborally in een autorace-jasje en een schuifpuzzel om je bewegingen te programmeren
+ De schuifpuzzel werkt wel fijn, is een herkenbaar gegeven en voelt nostalgisch aan
+ De hoeveelheid aan variatie is enorm, zeker als je alle uitbreidingen van de Kickstarter erbij combineert
+ Elk wagentje heeft z’n specifieke eigenschap, tof zonder overheersend te zijn
+ Elk wagentje heeft ook z’n eigen vormgeving, het toont wel die verschillende houten wagentjes
+ Het is misschien even wennen aan al die mogelijke situaties, maar het blijft binnen de perken en al gauw ben je echt aan het “spelen”
+ “Spelen” is hier misschien wel het codewoord, het is een partyspelletje, maar wel eentje waarbij je daadwerkelijk moet nadenken wat je inplant
+ De spelregels zijn goed geschreven en van voorbeelden voorzien, ook de uitzonderingen staan netjes opgelijst, want er kunnen zich wel wat specifieke situaties voordoen.

– De symbolen op de speelvelden zijn redelijk klein, je ziet al snel iets over het hoofd
– De symbolen op de schuifpuzzel zijn wel erg duidelijk, maar je draait je puzzel best in de richting van het speelveld om je niet te vergissen in de transfer van links en rechts
– Het programmeren is belangrijk, en je wordt als “trage” speler wel onder druk gezet als de andere spelers sneller zijn, dit kan voor sommige spelers als negatief worden ervaren (bovendien word je als traagste speler ook nog eens gestraft met een leeg batterijtje)
– Een overzichtje van de verschillende symbolen op een kaartje was misschien wel handig zodat iedereen snel even voor zichzelf kon gaan kijken, want eens aan het puzzelen kan je natuurlijk geen vragen meer stellen
– Als je een foutje maakt aan het begin van je planning weet je niet waar je uiteindelijk zal aankomen
– Er zijn spelers die dit gewoonweg niet kunnen, je kan het niet toewijzen aan stress of foute keuzes, het ligt je gewoon niet denk ik dan

Conclusie : In deze Spiel-reeks hebben we al enkele fantastische spellen mogen recenseren van Horrible Guild. Deze titel staat eigenlijk eerder toevallig in deze lijst, want het spel hebben we niet meegenomen uit Essen. Maar, het toeval wilde dat het Kickstarter-pakketje in dezelfde week van de beurs bij ons voor de deur stond, dus nemen we hem ook graag op in het geheel. Deze Tiny turbo cars zit natuurlijk in een gans andere categorie dan de andere twee spellen die we reeds bespraken (The great split & Evergreen). Het leunt veel meer aan bij de spellen die Horrible guild de voorgaande periode op de markt bracht, namelijk die van de toegankelijke partyspellen met een knotsgek thema, denk maar aan Dungeon fighter en Unicorn fever.

Om dit nu een puur partyspel te noemen, dat is eigenlijk ook wel iets te kort door de bocht, letterlijk en figuurlijk, want hier draait het om veel meer dan zo maar met wat auto’s racen, het ene na het andere accidentje mee te maken en puur geluk op de piste nodig te hebben. Tiny turbo cars is een programmeerspel, waarbij spelers (onder een zekere tijdsdruk) hun tele-geleide auto proberen in goede banen te leiden. De spelers gaan gelijktijdig een schuifpuzzel ter hand nemen en hun commando’s die ze willen uitvoeren oplijnen in de 2de en 3de rij van de puzzel (de bovenste en onderste rij wordt volledig genegeerd). Als een speler klaar is met programmeren, neemt hij de smiley met het laagste nummer. Is er nog slechts één speler aan het programmeren, tellen de andere spelers af van tien en moet de speler nadien sowieso stoppen met programmeren. Als boete er bovenop, moet hij één van z’n drie batterijen omdraaien naar de lege kant.

Elke speler start het spel trouwens met 3 opgeladen batterijen, deze kan je aanschouwen als je levens, want bij een botsing of foute beweging ga je er telkens ééntje van verliezen. Het spel is echter vergeeflijk, want als je volledig “leeg” gespeeld bent, leg je je wagen op z’n zij, negeer je de volgende drie commando’s om op te laden (eventueel over twee speelbeurten) om nadien vrolijk terug er tegenaan te gaan. Zo’n omdraaien van een batterij kan je trouwens ook voorkomen door het afgeven van een bliksemfiche. Deze fiches krijgen de spelers toebedeeld aan het einde van een ronde als er anderen voor hen rijden. Op deze manier krijgen de wagens die achterop liggen toch een boost om terug aan te sluiten en het tij te keren. Je kan deze bliksemfiches niet opsparen, aan het eind van de ronde moet je ze afgeven om twee extra plaatsen vooruit te bewegen (indien mogelijk) of gewoon afgeven (om er nieuwe te ontvangen als er auto’s voor je uit rijden).

Na het programmeren voeren de spelers in volgorde (laag genummerde smiley naar hoogste) hun voorgeprogrammeerde acties uit. Zo kan je één of twee stappen vooruit bewegen, boosten (evenveel stappen vooruit als volle batterijen), een batterij opladen, over één veld heen springen om op het volgende te landen, diagonaal links of rechts bewegen (1 of 2 stappen), een actie versterken met 1 punt of net afzwakken met 1 punt, een bom afvuren over je rij in de hoop een voorliggende auto te raken (deze moet dan weer een batterij omdraaien), …

Heb je een foutje gemaakt, of gewoon slecht geprogrammeerd, dan zou het wel eens kunnen dat je op een mat terecht komt. Deze remt je af en vermindert je snelheid met 1. Een watervlek op het parcours laat je schuiven en zorgt dat links rechts wordt en omgekeerd. Een obstakel (aangegeven door een kruisje of kubus) zorgt voor schade en sommigen zijn zelfs niet passeerbaar, hier moet je rondrijden. Ook een botsing met een andere wagen levert je één schade op. Zo zijn er op elk parcours dat je kan gaan toevoegen wel z’n eigenheden. Het is belangrijk dat je voor de race even al deze zaken bekijkt, zodat iedereen op de hoogte is van de gevaren onderweg.

Zo gauw er één auto over de finishlijn rijdt, eindigt het spel na die lopende ronde. Rijden er meerdere wagens over de streep wint de wagen die het verst gevorderd is. Natuurlijk kan je zelf beslissen om meerdere tracks te gaan afhaspelen, standen op te stellen, kampioenschappen te gaan organiseren en alle mogelijke wagens en tracks te gaan combineren, maar dat zal vooral afhangen van hoe leuk je groep dit spelletje vind. Ik persoonlijk ben niet zo’n programmeertalent (zo vond ik Robo rally altijd een mooi spel, maar niets voor mij), maar een potje Tiny turbo cars kon er wel in bij mij. Het schuifpuzzelen vind ik erg tof en nostalgisch qua gevoel want wie heeft dit in z’n jeugd niet gespeeld? Maar of je dit dan ook nog vlot kan combineren met de gevaren op de racetrack en de keuzes die anderen mogelijks zullen maken, dat is een ander paar mouwen.

Titel : Tiny turbo cars
Auteurs : Hjalmar Hach, Alessandro Manuini, Jonathan Panada, Laura Severino & Giulia Tamagni
Uitgeverij : Horrible guild

Advertentie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s