Bable

+ Wat een uniek coöperatief spel, bijzonder tof
+ Ook bijzonder moeilijk om te winnen, hier ga je een kluif aan hebben
+ Als het op de duur te makkelijk zou worden, is er een variant om alles nog meer in de war te sturen
+ Dit is ook nog eens een potje geheugentraining
+ Het spel ziet er ook al erg mooi uit, want het gaat nog maar om een prototype
+ Bij een eerste speluitleg gaan er veel gefronste wenkbrauwen zijn, maar het spel zelf is bijzonder snel duidelijk
+ Iedereen waarmee ik het spel tot nog toe speelde was eigenlijk wel enthousiast en gecharmeerd door het ontwerp en de creatieve insteek
+ Het algemene gevoel dat er rondom dit spelletje hing was bij ons top, net zoals we bij bijvoorbeeld The Mind en The Game mochten ervaren

– Een kleine praktische tip, als je de kaarten op handen hebt, kan je moeilijk de woorden lezen en de icoontjes zien, zet het woord misschien ook langs de linkerkant van de kaart (onder het icoon) zo is alles leesbaar als de kaarten in je hand zitten
– De speeloverzichtjes en spelregels zijn duidelijk, maar nog niet in het Nederlands voorzien, ik vermoed dat dit zeker in orde zal komen in het eindproduct

Foto : Spot het spel!

Conclusie : Vandaag sluiten we af met het derde en laatste spel uit het eerste seizoen van Amsterdam Boardgame Design en we doen dat met de topper uit de trilogie in onze ogen. Bable is een coöperatief kaartspel, waarbij de Babylonische spraakverwarring in praktijk wordt gebracht. Aanvankelijk spreek je elkaars taal nog, maar geleidelijk aan wordt communiceren (of wat daar voor doorgaat) een pak moeilijker.

Je bouwt samen de toren van Babel op, maar het unieke in dit spel is dat wanneer je de actieve speler bent, je zelf geen acties gaat uitvoeren, maar commando’s moet geven aan anderen om het werk te doen. Zo lang je dezelfde taal spreekt, is er geen noemenswaardig probleem, maar al gauw zullen de andere spelers hun schouders optrekken bij jouw instructies en gebeurt er letterlijk niets aan de bouw van de toren.

Vier acties heb je ter beschikking om aan de slag te gaan : grondstoffen verzamelen, kaarten doorgeven aan andere spelers, handkaarten tonen aan andere spelers om je taal wat meer bloot te geven en bouwen aan de toren zelf. Als je aan de beurt bent, heb je twee acties ter beschikking. Je kan ervoor opteren om een eigen kaart (gebouw of woord) te laten zien aan de medespelers of om een commando te geven aan een andere speler naar keuze. Hiervoor zeg je het woord waarvan jij denkt dat het voor die speler het commando is van de desbetreffende actie. De aangesproken speler checkt z’n handkaarten en laat de kaart met het commando zien als hij deze op handen heeft. Nadien mag hij de actie uitvoeren. Heeft hij echter geen kaart met dit commando op handen, trekt hij de schouders op en is de actie verloren. Het zou ook kunnen dat één woord meerdere acties aanduidt bij een speler, in dat geval mag de aangesproken speler één van deze acties kiezen.

Tot slot van je beurt trek je een kaart van de onderste trekstapel in de toren. Deze trekstapels worden bij aanvang van het spel samengesteld (volgens het overzichtje in de spelregels) en gelden als de klok van het spel. Indien een stapel opgeraakt en de onderliggende rij van de toren niet is afgewerkt, verlies je het spel. Ook als de laatste kaart wordt getrokken van de laatste trekstapel en de toren niet is afgewerkt, beëindigt het spel in een nederlaag. Slaag je erin om de toren wel volledig af te bouwen, dan win je samen dit vermakelijke spelletje.

Nog even ter vervollediging de vier mogelijke acties :
– trek 2 grondstoffen van de trekstapel met grondstoffen (deze liggen open voor de spelers met een limiet van 7 kaarten)
– geef tot 3 kaarten (gebouwen en/of grondstoffen) door aan andere spelers naar keuze (handig om de juiste grondstoffen bij de juiste gebouwkaart te krijgen en omgekeerd)
– laat 2 van je gedekte kaarten zien aan de medespelers (woorden en/of gebouwen)
– bouw een sectie van de toren door de gevraagde grondstoffen van een gebouwkaart af te geven

Ik ben lyrisch over dit kaartspelletje, dat kan je al wel lezen. Ik vind bovendien alle lof ook verdiend. Dit spel is uniek, op een leuke manier coöperatief, is eens geen woordspel waar het puzzelen is met woorden en letters, is bijzonder moeilijk te winnen, vergt de nodige aandacht en focus van de spelers, is fraai vormgegeven en is thematisch dan ook nog eens erg toepasselijk. Nu ik alle spellen van de reeks hebt afgewerkt, vind ik dit dan ook het beste spel (voor ons persoonlijk). Ik stuur de prototypes nu graag terug naar de uitgeverij, maar kijk al uit naar de definitieve versies van de spellen. Moesten er nog zaken veranderen in de tussentijd en op dat moment, dan voeg ik deze opmerkingen later graag toe aan mijn besprekingen.

Titel : Bable
Auteur : Bart de Jong
Uitgeverij : Amsterdam Boardgame Design/ Wulfhorn games

Plaats een reactie