Everdell

pic3918905

+ een worker-placement gecombineerd met een tableaubuilder van dit niveau, yes please
+ het artwork, we hebben het er vaak over de laatste tijd, maar deze is echt wel uitmuntend, als je deze kaarten niet mooi vindt, dan weet ik het ook niet meer
+ je kan lekker, ouderwets gaan combo-en, als je hiervan een fan bent, toeslaan
+ dit spel ademt sfeer uit, als je het spel op tafel ziet liggen, moet je wel kijken
+ de grondstoffen zijn geen alledaagse blokjes, maar fraaie houtjes, bessen, harsblokjes en steentjes
+ de collector’s-editie komt met een 3D-boom die enkele doelkaarten herbergt, waarin de trekstapel met kaarten wordt gelegd en waarop de “werkers” worden gezet voor de volgende seizoenen
+ je speelt vier seizoenen, maar elke speler kan zich op een ander moment in een ander seizoen bevinden (tof idee dat we nog niet zagen)
+ er zijn meer woudkaarten en doelkaarten in het spel dan nodig, zodat elk spel net dat tikje anders is
+ het spel bevat erg veel kaarten, je zal ze niet allemaal snel vanbuiten kennen
+ ook het materiaal van de standaardeditie is meer dan mooi te noemen (je moet het enkel doen zonder 3D-boom, metalen munten en ietwat andere doos)
+ je bouwt je eigen tableau, maar er zijn ook wel enkele kaarten die voor interactie zorgen. Zo kan je “werkers” bij elkaar gaan plaatsen, kan je anderen gaan aanvallen (gelukkig met niet al te veel kaarten)
+ je gaat echt op zoek gaan naar kaarten die je gratis kan gaan bouwen, op dit vlak heb ik zelfs een beetje een 7 wonders-gevoel (hoewel dit geen draft-spel is)
+ ik vond het zeer aangenaam spelen dat je niet enkel “werkers” gaat plaatsen, maar dat je dit kan gaan combineren met het bouwen van kaarten uit je hand en uit het woud

– de kaarten zijn supermooi, maar de kosten (links afgebeeld) zijn niet altijd goed zichtbaar als de achtergrond ook een donkere kleur heeft
– er zijn héél wat verschillende kaarten in het spel, elk met hun eigenschappen en bijhorende tekst en dat zorgt voor het nodige leeswerk in het Engels, dus als je de taal niet machtig bent, laat je deze beter links liggen
– je gaat waarschijnlijk toch niet kunnen weerstaan om voor de collector’s editie te kiezen, ook al moet je dan 20 euro extra neertellen
– er staat wel wat tekst op de kaarten en deze is relatief klein gedrukt, als je van te ver moet kijken, kan dit nogal lastig zijn
– net zoals elke tableau-builder ga je niet alles kunnen onthouden wat je tegenspelers voor zich hebben liggen, als je hier een probleem mee hebt, dan is dit een minpunt

Conclusie : Everdell was een KS die ik (jammerlijk genoeg) heb laten schieten, gewoon omdat je onmogelijk elke KS kan gaan doen, dat zou financieel een ramp zijn. Na een speelsessie brandt het toch wel vanbinnen om dit spel toe te voegen aan de collectie. Het spel herbergt iets wat je moeilijk kan omschrijven. Naast het feit dat de spelmechanismen me absoluut bevallen en dat het materiaal flawless is, ademt dit spel een bepaalde sfeer uit die je voelt of niet. Bij dit spel voelde ik dit héél erg en dit maakt het zo intrigerend voor mij. Uiteraard kan ik me perfect voorstellen dat dit een puur persoonlijk gevoel is, en zal niet iedereen hiermee akkoord gaan. Ik werd na één sessie onmiddellijk uitgedaagd om na te denken over een nieuwe speelsessie, maar jammerlijk genoeg zal dit nog niet mogelijk zijn aangezien we het spel niet in handen hebben en het nog (even) niet beschikbaar is. Het feit dat ik ‘m toch al een keer of vijf bekeken heb op BGG (na één dag), lijkt me een goede waardemeter om z’n hotness bij mij te beschrijven.

Titel : Everdell
Auteur : James A. Wilson
Uitgeverij : Starling games

Plaats een reactie