Dobbel zo clever

pic4566405

+ Dit is geen uitbreiding, het is een stand-alone spel dat de basisprincipes van z’n voorganger gebruikt. Het is dus erg herkenbaar qua spelprincipe
+ Eigenlijk is dit hetzelfde spel, maar toch voelt het compleet anders daar de manieren van scoren toch weer gevarieerd opgesteld zijn
+ Er zijn enkele vernuftige, kleine zaakjes toegevoegd. Zo zal je de gele getallen twee keer moeten aanduiden (omcirkelen en aankruisen) en de zilveren dobbelsteen zorgt voor een gevoel van “geef toch maar wat dobbelstenen op” (wat je vroeger niet had)
+ De roze dobbelsteen laat je toe om sowieso iets te noteren, ondanks de afgedrukte voorwaarden, je krijgt enkel de bonus niet als je er niet aan voldoet, erg handig als je eens vastloopt (en bovendien heeft dit ervoor gezorgd dat ik de spelregels van het eerste spel terug heb doorgenomen, ik dacht dat ik daar altijd fout had gespeeld, gelukkig was dit niet het geval)
+ Je kan dit spel perfect solo gaan spelen, bovendien liggen de vooropgestelde scores hoog. Het is best pittig, ik strandde op de voorlaatste plaats tijdens mijn eerste solosessie
+ Ik ken er eentje in mijn speelgroep die erg gelukkig zal zijn met de roze dobbelsteen 🙂
+ Je kan ook dobbelstenen gaan terughalen van het dienblad, dit is een nieuwe speciale actie die ten gepaste tijde echt nuttig kan zijn
+ Ik vermoed dat men bij het ontwerp van dit spel rekening is gaan houden met de frustraties die je kon opdoen tijdens de eerste versie

– Het zal wel toevallig zijn, maar twee van de vier meegeleverde stiftjes bevatte geen inkt
– Ik ben er voorlopig nog niet echt uit welke van de twee versies ik het leukste vind, de eerste omdat die zo vertrouwd aanvoelt, of deze omdat die een totaal andere manier van denken vergt

Conclusie : Als je een fan bent van roll&write en je vond “Clever” al de moeite, dan moet je niet te hard twijfelen om deze ook een kans te geven. Dobbel zo clever behoudt het spelprincipe van z’n voorganger en zorgt toch voor voldoende variëteit om bestaansrecht te hebben. Men heeft echt wel enkele leutige, nieuwe elementen toegevoegd. Zo kan je als actieve speler dobbelstenen gaan terughalen die al op het dienblad lagen, zijn er andere combo’s te maken, voegt de zilveren dobbelsteen iets compleets nieuws toe en zal je nog doordachter te werk moeten gaan om de grote punten uit de brand te slepen. Voor mij smaakt dit absoluut naar meer, want ik heb nog niet echt vat op de situatie. Als je een spel wil dat vaak uit de kast komt, omwille van z’n toegankelijkheid, snel spel, maar toch voldoende uitdaging, dan is dit misschien wel de meest geschikte r&w die ik dezer dagen presenteer. Het is altijd een risico om een vervolg te breien aan een succesvol product, er is altijd wel een kans dat het flopt, maar ik denk (en vind) dat dat hier zeker niet het geval is.

Titel : Dobbel zo clever
Auteur : Wolfgang Warsch
Uitgeverij : 999 games

Plaats een reactie