Lands of Galzyr

+ Dale of Merchants is nooit veraf als je het artwork hier wederom bekijkt
+ De verhaallijnen zijn prima geschreven en zuigen je zeker mee in het verhaal
+ Je kan je personage echt laten groeien tijdens de verschillende speelsessies
+ Zonder al te grote ingrepen kan je opteren voor competitief of coöperatief spelen
+ De vaardigheden van je karakter bepalen welke richting je uitgaat in gebeurtenissen en ontmoetingen, uiteraard ga je je kansen verhogen als je meer in je kraam gaat spelen
+ Er kan makkelijk een speler worden toegevoegd, het spel opgeslagen en verder gespeeld
+ De spelregels zijn behoorlijk eenvoudig, ondanks de hoeveelheid aan materiaal, verhalen en ditjes en datjes
+ Je bent best het Engels een beetje machtig als je dit soort spellen speelt, maar het is nou ook niet té moeilijk te noemen, het blijft toegankelijk en behapbaar qua verhaallijn en woordgebruik
+ Je kan het spel in pakketvorm kopen, ietsje duurder, maar je krijgt er véél voor in de plaats, zijnde een speelmat, een dobbelbakje, een extra set dobbelstenen, sleeves voor de kaarten en een notitieboekje
+ Het verhalenboek vind je online en kan je downloaden op je telefoon of tablet, geen onnodig drukwerk en mogelijkheid om foutjes online bij te werken en aan te passen
+ De kaarten zitten netjes opgeborgen in de speeldoos en kunnen verdeeld worden met verdeelkaarten zodat je ze snel kan gaan opsnorren
+ Een potje is ook gelimiteerd, het is best avondvullend, maar het aantal ronden is beperkt en je weet ook perfect wanneer het afgelopen is (in tegenstelling met sommige andere story-tellers waarbij het bijna oneindig lijkt te zijn)

– Het sleeven van de kaarten vergt wel wat van je tijd
– Je moet je telefoon of tablet gebruiken om de verhalen voor te lezen (er is ook een ingesproken versie, maar dit is zo’n artificiële computerstem)
– De gebeurtenissen en ontmoetingen worden afgehandeld door een dobbelsteenworp, erg veel heb je dus niet in de hand. Gelukkig is het een redelijk positief spel met meer succeservaringen dan falen
– Het is het zoveelste story-telling spel dat relatief recent op de markt is gekomen. Misschien ben je nog volop bezig met het onderzoeken van de woeste zeeën van Sleeping Gods
– Het aantal avonturiers is voorlopig beperkt gebleven tot vier, elk met hun eigenheid en speciale eigenschappen, wat zou het fijn zijn om er nog meerdere te zien verschijnen
– Uiteindelijk is dit spel, net zoals zo vaak bij dit genre, een opeenvolging van “skill-checks” bij een verhaaltje, erg veel tactisch vernuft gaat er niet aan te pas komen

Conclusie : Het overgrote deel van bovenstaande plus- en minpuntjes zou je bij wijze van spreken bij zo wat elk story-telling spel dat op de markt is kunnen plaatsen. In grote lijnen is dit natuurlijk gewoonweg de realiteit: de ervaring, het speelgevoel, de verhalen zijn hier belangrijker dan de spelmechanismen. Toch is het fijn dat ook deze gestroomlijnd en duidelijk zijn, want dit komt de toegankelijkheid zeker ten goede. Ook het feit dat dit spel vooral als coöperatief bedoeld is, zorgt voor een lagere instap en dat kunnen we enkel aanmoedigen.

Wat deze Lands of Galzyr interessant maakt ten opzichte van andere titels is onder andere het feit dat een speelsessie afgebakend is. Misschien ben jij een fan van één grote open wereld, waarin je oeverloos kan blijven ronddwalen, dat is het hier ook een klein beetje, maar het blijft wel binnen de perken en is afgelopen na een aantal ronden afhankelijk van het aantal spelers. Daarnaast is er het online verhalenboek, handig in gebruik en besparing van grondstoffen en mogelijkheid om de kostprijs te drukken (want wie heeft er geen mobiel toestel of tablet in huis vandaag de dag). Wat ik vooral héél interessant vind aan dit gegeven is dat de verhalen kunnen blijven groeien, aangepast worden en dat mogelijke foutjes er nog kunnen uitgehaald worden. Niets is zo vervelend als kleine (spelling)drukfoutjes in dit soort verhalenboeken, of niet consistente verhalen (wat ook zeker geen schande is gezien het huzarenstuk dat de auteurs uit hun mouw schudden).

Ook qua spelverloop en spelmechanisme is dit een erg toegankelijk spel, met en stuk minder toeters en bellen dan bijvoorbeeld een Sleeping gods. Het zal dus iets handiger en sneller op tafel komen, tenzij je echt wil gaan voor epische verhalen, lange speelsessies of meerdere sessies in een korte periode na elkaar. Dit spelletje kan losstaand gespeeld worden, maar je zal er toch ingezogen worden en de nood voelen om het spel snel terug op tafel te gooien. Het spel is snel uitgelegd en je gaat alle spelsituaties stelselmatig wel leren kennen, zonder dat je grote fouten maakt tegen het spel zelf, zo doende leert men hier al spelend het spel.

Ik spendeer ook nog graag een extra paragraafje aan het artwork en materiaal in dit spel, want dat kan echt wel tellen. Het speelbord is dubbelzijdig met ander artwork. Persoonlijk had ik misschien nog een extra stukje “wereld” gezien op de achterkant, nu is er geopteerd voor andere kleurenpatronen (zomer en winter). De kaarten hebben allemaal uniek artwork, zijn sfeervol en voorzien van flavortekst en in-game-tekst, erg fraai allemaal en bijzonder leuk en toegankelijk om te lezen. Ook de verhaallijnen zijn dit, zeker niet eindeloos blijven lezen, het blijft allemaal netjes binnen de perken, maar toch nog net lijvig genoeg om geen loshangende verhaaltjes te worden. En ook al zijn de gebeurtenissen allemaal loshangend van elkaar, toch lijkt er op de één of andere manier een zekere cohesie te zijn, zodat je je daadwerkelijk in de wereld van Galzyr waant. Ook het extra materiaal dat je bij het pakket bijkrijgt kan ik eigenlijk enkel aanraden. De sleeves maken het al een stuk rijkelijker aanvoelen als je de kaarten op handen krijgt of ze naast elkaar uitstalt. De speelmat is een stuk “grootser” dan het reguliere kartonnen bord en vooral het extra setje dobbelstenen is handig als je met meerdere spelers bent, dan kan je ze verdelen.

Er is nog enorm veel te ontdekken in deze Lands of Galzyr voor mij en ik heb enorm veel zin om hieraan te beginnen als de eindejaarsstorm aan spellen stilaan gaan liggen is. Misschien kom ik hier dan ooit nog eens een keertje terug voor een extra stukje mening na ettelijke speelsessies, maar voorlopig geef ik al graag mee dat ik het spel zelf heb aangeschaft na het te hebben gespeeld op verplaatsing, dit wil toch ook al wat zeggen.

Titel : Land of Galzyr
Auteur : Sami Laakso & Seppo Kuukasjärvi
Uitgeverij : Snowdale design

1 Comments

  1. Bedankt voor de review Spinli!
    Dit spel staat bij mij ook bijzonder hoog op het verlanglijstje en na het lezen van bovenstaande tekst is het alleen maar gestegen.

    Like

Plaats een reactie