Exoplanet

+ Fijn dat 999 games deze titel vanonder het Phalanx-stof heeft gehaald en in een ander kleedje heeft gestoken
+ Lekker old-school met actiepunten aan de slag gaan, het blijft toch goed werken
+ Het materiaal is meer dan in orde, daar valt op zich weinig op aan te merken
+ Deze doos verschijnt als een multi-language editie, dus als je liever de spelregels in het Engels leest en de kaarten in het Engels hebt, die krijg je er zo maar bij
+ De spelregels zijn op zich best wel duidelijk en goed geschreven
+ Het artwork van deze nieuwe versie is mooi, maar ik vind de Mesopotamië-versie zeker niet lelijker
+ Het is fijn dat je steeds nieuwe opties en mogelijkheden ziet, dat er keuze is en dat je met de eigenschappen van de kaarten wel degelijk een verschil kan gaan maken op het juiste moment
+ De gebruikte spelerskleuren zijn niet-alledaags, maar wel divers genoeg zodat ze goed te onderscheiden zijn (met uitzondering van de zonnepanelen, zie onder)
+ Dit spel dateert nog uit een tijd dat een (steviger) familiespel op drie kwartiertjes was afgehaspeld, misschien moeten spelontwikkelaars hier af en toe toch proberen terug naar te grijpen, want we houden wel van net voldoende diepgang op een kortere speeltijd

– Het actiepuntensysteem kan, zeker voor AP-spelers héél moeizaam verlopen, jammer dat er geen actiepuntenfiches of -spoor voorzien zijn om je acties te traceren (als iedereen vlot speelt, is het geen drama, maar af en toe toch ongemakkelijk)
– Er zijn speeloverzichtjes voorzien, maar die paar kleine regeltjes moet je er gewoon bij opdrukken (bv. max. 1 kaart spelen, max. 2 gebieden exploreren), dat is geen moeite en nu lijkt het een beetje slordig vergeetwerk
– Het is old-school, wat niet slecht hoeft te zijn, maar de moderne spellen omvatten misschien wel wat meer toeters en bellen, hou er rekening mee
– De strijd is spannend, aangezien de punten gedekt worden gehouden, maar er zit ook een zekere geluksfactor bij het oppikken van de metaalfiches (geen enorm probleem, maar het kan wel degelijk het verschil maken)
– De persoonlijke zonnepanelen van de spelers hadden iets opvallender mogen verschillen voor mij persoonlijk

Conclusie : Exoplanet is een herwerkte versie van het spel Mesopotamië, dat in 2005 op de markt kwam bij Phalanx games. Ik vond het in die tijd zelfs één van de betere (misschien wel bijna het beste) spel dat in die reeks verschenen is. Het doet me dan ook veel plezier dat 999 games het heeft aangedurfd om het spel vanonder het stof te halen en netjes op te poetsen zodat een compleet nieuw speelpubliek er van zou kunnen genieten.

Ik denk ook dat je dit doelpubliek indachtig moet zijn als je er een recensie over gaat schrijven, want dat gaat een groot verschil in perceptie met zich meebrengen. Als doorwinterd speler, en ervaringsdeskundige van Mesopotamië zou ik niet kunnen kiezen tussen beide titels. Ze zijn echt wel gelijkend, met minuscule verschillen, en ook qua vormgeving is het niet zo dat de ene er zo veel cooler en beter uitziet dan de andere vind ik persoonlijk. Daarnaast is het 5 actiepuntensysteem, dat wel meer gebruikt werd in de tijd toen de originele versie verscheen (denk maar aan Torres, Tikal, Java, Mexica, …), iets wat zeker nog werkt vandaag de dag, maar ook niet onmiddellijk de veelspeler nog omver blaast.

Een groot risico om dit spel terug uit te brengen is het ook niet. Met een naam als Klaus-Jürgen Wrede aan het kanon, je weet wel mr. Carcassonne, zit je op zich wel gebeiteld. Hoewel je, als niet-veelspeler, hier misschien niet onmiddellijk naar kijkt. Het zegt echter wel dat je een sterk ontwerp mag verwachten. Een spel waarin je keuzes hebt, dat uitgebalanceerd is, spannend tot het slot en waarbij elke beslissing effectief wel z’n weerslag heeft op je spel.

Deze Exoplanet brengt wel wat keuzes met zich mee en heeft voldoende diepgang in relatie met de speelduur. Elke keuze zal je volgende stappen bepalen en ook die van je tegenspelers. In dat opzicht heeft dit spel ook wel wat interactie, zowel direct (door het krachtveld) als indirect. Als je dit soort spel nog nooit hebt gespeeld, ga je ook zeker het interessante mechanisme appreciëren. De handige overzichtjes geven ook een oplijsting van de prijs aan actiepunten die je moet betalen voor bepaalde acties. Het is wel jammer dat ze niets hebben toegevoegd om je acties te traceren, want voor tragere (en twijfelende) spelers is dit eigenlijk een must. Er had ook wat extra aandacht mogen gaan naar het visueel duidelijker maken van enkele kleine regeltjes, dat had makkelijk en snel gekund denk ik, dus dit is een beetje een gemiste kans. Je verwacht van een heruitgave toch (visuele) verbeteringen. We zijn de laatste jaren wat dat betreft ook al meer en meer verwend en ik denk dat de consument hier ook echt naar vraagt. (toevallig recent ook nog filmpje gezien van Tom Vasel – the Dice tower hieromtrent, zeker eens bekijken uitgeverijen).

Voor mij was het een fijn weerzien met een oude bekende, maar zoals zo vaak roest rust hier ook wel een beetje. Als je veel spellen speelt, geniet je zeker van het old-school-gegeven in dit soort spellen en moet dit ook geapprecieerd worden, want het heeft z’n waarde al meer dan eens bewezen, maar gaat dit een beetje ten koste van de herspeelbaarheid (ligt ook aan de cult-of-the-new). Ben je echter niet vertrouwd met dit gamma, dan lijkt dit spel me echt wel een mooie titel om eens te proberen. Ik ben ervan overtuigd dat je het leuk zal vinden en dat je het misschien wel aan je collectie zal toevoegen, want het spel doet eigenlijk bijzonder weinig fout, is solide en speelt uitermate spannend.

Titel : Exoplanet
Auteur : Klaus-Jürgen Wrede
Uitgeverij : 999 games

Plaats een reactie