Ship Ahoy

+ Een spelletje voor de jonge(re) dexterity-fans onder ons
+ Het materiaal is héél mooi en tactiel
+ Het bewegen gebeurt aan de hand van een dobbelsteenrol en een touw om de stappen te bepalen, dat werkt op zich wel goed
+ Het is echt wel “spelen” geblazen in dit spelletje, luchtig en liefst niet te veel nadenken
+ Het spel voorziet wat toffe, kleine scenario’s met extra fiches, piraten, monsters, schatteneiland, … en varianten zodat je je speelsessie telkens een beetje kan aanpassen
+ Je kan het spel ook in teams gaan spelen als je dat wenst
+ De spelregels zijn kort en duidelijk, je kan erg snel aan de slag gaan
+ Een Tsjechische productie, maar wel een Belgische auteur, alhoewel Saboteur (het paradepaardje van de auteur) hier wel ver te zoeken is

– Het schieten met het kanon is natuurlijk pure fun, maar hopelijk speel je niet te veel kogels kwijt tijdens het proces
– Het is wat het is, verwacht hier niet te veel, want dan kom je van een kale reis thuis
– Het lijkt (en is) een spel voor de erg jonge spelers, maar het schieten met het kanon is nou ook weer niet zo makkelijk, motorisch gezien dan, voor de allerjongsten
– Het spel verwacht wel wat speel”ruimte”. Normaal moet je de torens (basis van elke speler) op minstens een meter uit elkaar zetten, dus dan heb je al wel een deftige tafel nodig. Het werkt natuurlijk ook perfect op een kleiner modelletje.

Conclusie : Ship ahoy plaats ik eerder bij speelgoed dan bij een spel eerlijk gezegd. Maar dit hoeft zeker geen nadeel of schande te zijn. Het is nou eenmaal een spelletje voor de jongere spelers onder ons, maar dan best wel onder begeleiding, anders vrees ik voor totale chaos en een speelsessie die eindigt zonder kanonskogeltjes.

In dit spel heeft elke speler een basis (toren) en drie schepen ter beschikking die hij moet proberen zo lang mogelijk in het spel te houden, terwijl hij deze van de andere spelers tracht af te knallen. Elke verzamelde boot van een andere speler levert 1 punt op aan het eind, een toren 2 punten. Zo gauw een speler al z’n speelstukken kwijt is, eindigt het spel ook. Wat dat betreft is het doel erg duidelijk.

Het doel raken met een kanonskogeltje is dat dan weer allerminst. Bij aanvang van een beurt mag een speler het houten kanon naast één van z’n boten of toren zetten om een tegenstrever proberen te raken. Moest je daarin slagen, dan krijg je het omgeschoten bootje of toren als trofee. Na één luttel schot is het tijd om te bewegen. Hiervoor gooi je de dobbelsteen (met waarden 1 tot en met 3). Deze geeft aan hoeveel knopen je mag bewegen langs het touw. Je mag de bewegingspunten verdelen over je verschillende boten overigens.

Eindig je met één van je boten in de beurt van een tegenstrever (op minder afstand dan één boot), volgt er een close combat. Je gooit met de andere dobbelsteen om te bepalen wat de uitkomst hiervan zal zijn. Een vlag is een overgave van de tegenstrever, en dus een extra trofee. De zwaarden zorgen voor tegenstand en dan ga je de volgende beurt opnieuw moeten proberen als je hier de kans nog toe krijgt, want ook je tegenspeler gaat het gevecht dan aan natuurlijk. Een schip in close combat kan het kanon niet gebruiken en kan ook niet bewegen trouwens.

Meer moet je speeltechnisch eigenlijk niet weten over dit spelletje. De scenario’s en gevorderden variant voorzien nog wel enkele aanpassingen, maar ook niets dat het spel echt moeilijker zal maken. Ik vind het wel eens fijn om dit soort spel te spelen, met kinderen zeker, met volwassenen om eens goed te lachen, maar meerdere speelsessies gaat het spel daar niet beschoren zijn vrees ik.

Titel : Ship ahoy
Auteur : Fréderic Moyersoen
Uitgeverij : Albi

Advertentie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s